Opis kategorii
Rozglądasz się właśnie za odpowiednimi oponami do swojego nowego skutera? A może chcesz wymienić stare, zużyte kapcie na nowe, pachnące gumy? Bez względu na to jaką pojemność ma Twój jednoślad, znajdziesz u nas ogumienie, które doskonale wpisze się w Twoje wymogi, podkreśli charakter skutera i będzie niezawodne nawet w deszczowe dni. W ofercie naszego sklepu motocyklowego możesz wybierać spośród wielu znanych i wiodących na rynku oponiarskim firm: Pirelli, Dunlop, Michelin i wiele innych. Nasze opony do skutera posiadają rozmaite rozmiary, zróżnicowane bieżniki i różne mieszanki, dlatego część opon jest doskonała do jazdy w ciepłe dni ulicami miast, inne doskonale spiszą się na mokrej nawierzchni, ale są też i takie które zachwycą Cię swoją uniwersalnością. Dla leciwych i stylowych skuterów mamy opony, które wspaniale podkreślą ponadczasowy wygląd maszyny. Dla skuterów ze sportowym zacięciem mamy gumy, które są odpowiednikami sportowych opon motocyklowych. Tak jak pod względem właściwości i przeznaczenia, nasze opony są mocno zróżnicowane, tak również pod względem cen wybór jest bardzo duży.
» czytaj dalej
Wybór opon skuterowych jest nieco prostszy, niż dopasowanie gum do motocykli. Niemniej, nadal może nastręczać nieco problemów właścicielom tych mikrolitrażowych jednośladów. W jaki sposób dobrać opony skuterowe i na co zwracać uwagę? O tym przeczytasz w poniższych akapitach.
Typy opon skuterowych
Teoretycznie, opony skuterowe dzielimy na uniwersalne, sportowe i nieco bardziej terenowe. Poza tym konstrukcyjnie ogumienie to wyróżnia się ze względu na obecność dętki, profil oraz wymiary.
Opony bezdętkowe a dętkowe
Wybór między oponami bezdętkowymi a dętkowymi uzależniony jest od posiadanej w skuterze felgi. Opony bezdętkowe oznacza się skrótem TT (tubetype), natomiast opony bezdętkowe TL (tubeless).
To, jakiej opony potrzebujesz, najlepiej zweryfikować sprawdzając przetłoczenia na starych oponach. Jeżeli znajdziesz na nich skrót TL lub TT – jesteś w domu. Jeśli nie posiadasz starych opon, wówczas przetłoczenia z kodem powinieneś szukać na feldze. W sytuacji, gdy producent nie umieścił tam żadnego kodu, powinieneś zwrócić uwagę na wentyl. Jeżeli jest on ciasno osadzony i wykonany z metalu, wtedy masz do czynienia z oponą bezdętkową. Opony dętkowe posiadają nieco węższe, luźniej osadzone wentyle wykonane z gumy, a ich zawory na ogół osłonięte są specjalną czapeczką. Opony bezdętkowe z reguły – dzięki swojej mniejszej masie – pozwalają uzyskać większe osiągi, choć w przypadku skuterów aspekt ten nie będzie zauważalny podczas codziennej jazdy.
Opony radialne a diagonalne
W skuterach zdecydowana większość opon stanowi opony budowy diagonalnej. Są one zbudowane z dwóch lub więcej warstw włókien, które układa się pod odpowiednim kątem zależnie od budowy opony. Ściany boczne opon diagonalnych są dodatkowo wzmacniane. W oponach diagonalnych opasanych wykorzystuje się więcej niż dwie warstwy włókien, w ten sposób poprawiając ogólną wytrzymałość opony.
Czasem – choć dosyć rzadko – spotkać można opony do skuterów o konstrukcji radialnej. Tego typu ogumienie układane jest promieniście pod kątem 90 stopni względem kierunku toczenia. Włókna układa się tu ukośnie.
Opony diagonalne oznaczane są symbolem: „-” lub „B” w przypadku diagonalnych opasanych. Radialne natomiast wyróżniane są literką „R”. Zapis ten znajdziemy na bocznej ścianie opony.
Jak dobierać opony skuterowe – co oznaczają zapisy z boku opon?
Każda opona skuterowa na bocznej ściance posiada zapis składający się z liter i cyfr, który informuje nas o wszystkich kluczowych parametrach opony. Poniżej prezentujemy wszelkie informacje, które znajdziemy w kodzie opony.
- Konstrukcja opony: B – diagonalnie opasane, R – radialne, - - diagonalne (zdecydowana większość skuterowego rynku).
- DOT - Department of Transportation - opona jest zgodna z przepisami wydanymi przez Ministerstwo Transportu USA i Kanady. DOT określa datę produkcji opony. Przykładowo DOT153 oznacza, że opona była wyprodukowana w 15 tygodniu 1993 roku. DOT2010 oznacza, że był to 20-ty tydzień 2010 roku.
- Indeks prędkości – informuje o maksymalnej prędkości opony. Określa się go literkami od J (100 km/h) do W (270 km/h). Opony skuterowe posiadają indeks prędkości zwykle od J do Q (160 km/h).
- Współczynnik nośności – informuje o maksymalnej nośności. Określa się go liczbami od 20 (80 kg) do 89 (580 kg). Opony skuterowe odznaczają się nośnością od 30 (106 kg) do około 55 (218 kg).
- TL/TT – opona dętkowa/bezdętkowa.
Zatem opona skuterowa definiowana kodem: TL 52N 120/90-10 cali posiada:
- 120 cm szerokości,
- Profil 90 (stosunek szerokości do wysokości),
- średnicę felgi w calach,
- TL – opona dętkowa,
- 52 – maksymalna nośność do 200 kg,
- N – maksymalna prędkość 140 km/h.
Docieranie opon skuterowych
Nowe opony wymagają dotarcia – usunięcia warstwy substancji, która ułatwia proces produkcyjny. O ile górny pasek opony dociera się już po 30 – 50 km, o tyle boki opon wymagają pokonania dłuższego dystansu do starcia tej niepożądanej warstwy. Zwykle docieranie opon zajmuje dystans około 300 km.
Kupno opon używanych?
Motocykle i skutery mają jedynie dwie opony. Wobec tego przyjmują one o wiele większe obciążenie pracą niż opony samochodowe. Kupno używanych opon skuterowych nie jest dobrym pomysłem, ponieważ stan oraz wiek opon zakładanych na jednoślad nie może budzić żadnych zastrzeżeń. Co więcej, mieszanka wykorzystywana do budowy opon skuterowych i motocyklowych dosyć szybko traci swoje właściwości. Dlatego też motocykliści i skuterzyści powinni decydować się na zakup opon nowych.
Podział opon skuterowych
Opony skuterowe możemy podzielić na: uniwersalne (zdecydowana większość rynku), a także opony sportowe o nieco lepszych parametrach.
Opony uniwersalne
Wśród opon uniwersalnych znajdziemy opony zarówno dętkowe, jak i bezdętkowe, które można montować na przednią, jak i tylną oś. Zwykle w zestawach spotkamy się z dedykowanymi dętkami do wybranych opon. Są to zwykle konstrukcje diagonalne.
Opony sportowe
Sportowe opony skuterowe to konstrukcje diagonalne, jak i radialne. Zwykle znajdziemy tu opony bezdętkowe, które zapewniają możliwie najlepsze osiągi skuterom. Oferują bardzo dobrą przyczepność, wysoką prędkość maksymalną i przyśpieszenie.