ROMET to nazwa firmy jak również marka popularnych w latach 1948-1998 motorowerów. Obecnie firma ta działa jako Arkus & Romet Group oraz jako Romet Motors. Początek powstania zakładów ROMET datuje się na rok 1948, kiedy to zgodnie z zarządzeniem ówczesnego Ministra Handlu i Transportu powstała w Bydgoszczy fabryka, która przede wszystkim miała produkować rowery i części zamienne do nich. Firma oprócz Bydgoszczy miała swoje zakłady również w Czechowicach -Dziedzicach oraz Poznaniu.
Pierwszy motorower marki Romet wyjechał z fabryki w 1961 roku. Ta popularna „motorynka” pobiła serca miłośników jednośladów. Pomysł aby w fabryce rowerów powstał pojazd z silnikiem był odpowiedzią na potrzeby rynku. Ponieważ w tamtym czasie granice, również te handlowe były zamknięte konstruktorzy metodą prób i błędów tworzyli nowy pojazd testując go na drogach, a nie jak to zwykle bywa w dziale tekstowym.
Silnik pierwszej „motorynki” posiadał moc 1,4 KM oraz skrzynię biegów z dwoma biegami. Aby go zapalić należało użyć korb i pedałów. Pierwszy model nazwano MR230 Komar. Bez wątpienia podbił on motoryzacyjny rynek na długi czas. Zainteresowanie tym pojazdem zdecydowanie przerosło oczekiwania konstruktorów, którzy usilnie rozpoczęli pracę nad kolejnymi modelami.
Pojazdy produkowane pod marką Romet cieszyły się dużą popularnością nie tylko w Polsce, ale po otwarciu rynków, również za granicą. Ostatni z modeli produkowanych przez tą fabrykę powstał w 1988 roku. Było to Chart 2010- nowoczesny pojazd stylistyką nawiązujący do najpopularniejszych rozwiązań technologicznych tamtego okresu. Posiadał montowane seryjnie kierunkowskazy oraz dwuosobową kanapę. Modelem tym zainteresowali się nawet japońscy producenci.
Firma nie przetrwała prywatyzacji i w1995 roku ogłosiła bankructwo, by w 2006 roku odrodzić się we współpracy z firmą Arkus.
Poniżej znajduje się lista modeli Romet do których posiadamy części motocyklowe w swojej ofercie.
Jest w tym sporo prawdy, ponieważ jest to pierwsza konstrukcja przy której fabryka przestała ciąć koszty produkcyjne. Importowane obręcze kół Sachsa, zawieszenie z hydraulicznymi amortyzatorami, elektroniczny zapłon czy kierunkowskazy, to tylko niektóre z udogodnień dla motocyklisty które Romet wprowadził dla poprawienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy.
Zastosowania takiej ilości usprawnień łączyło się niestety z ceną motoroweru, która była bardzo wysoka jak na pojazd tej klasy. Dzięki temu również Chart nie zdobył takiej popularności jak na przykład Komar, mimo tego że był jakościowo zbliżony do zachodniej czołówki tego segmentu.
Przez pierwsze lata produkcji Kadet był wypuszczany na rynek z klasyczną skrzynią biegów, jednak po 9 latach Romet zdecydował się na produkcję dwóch modeli równolegle, różniących się zastosowaną skrzynią biegów.
Przez cztery, ostatnie lata produkcji Kadet był wyposażony w czechosłowacki silnik Jawy z automatyczną skrzynią biegów, co było kolejnym, dużym plusem dla kobiet i młodszych użytkowników. Motorower jako że posiadał udogodnienia rzadko spotykane na polskim rynku zyskał duże grono odbiorców.
W trakcie prawie ćwierćwiecza zmieniło się wszystko, od konstrukcji ramy, zastosowanych stopów cylindra czy rodzajów skrzyni biegów, po usunięcie pedałów, zmianę rodzaju zawieszenia czy całego układu zasilania.
Komar był również eksportowany do Holandii i Niemiec w specjalnych, stylizowanych na sportowy ton wersjach. Główną zmianą w tych modelach było zastosowanie płaskiej kierownicy, importowanej z Włoch kanapy oraz sportowego baku.
Przez pierwsze lata produkcji dźwignia zmiany biegów była umiejscowiona na kierownicy, dopiero w następnych latach znalazła się w klasycznym miejscu. Motorynkę cechowała prostota konstrukcji oraz spalanie na bardzo niskim poziomie, co było sporym udogodnieniem podczas eksploatacji przez młodych motocyklistów.
Ogar 200 cieszył się nie małą popularnością, co roku zdobywając 40 tysięcy nowych nabywców. Co przyczyniło się do takiego zainteresowania 2. konnym jednośladem? Przede wszystkim jego mała awaryjność. Oprócz typowych dolegliwości maszyn z okresu PRL, jak brak zapłonu czy cieknący gaźnik jego nabywcy nie mogli narzekać na nadmiar napraw.
Jednak ekonomia ma swoją cenę. Silnik Ogara w stosunku do tych używanych w Jawach został zdławiony o prawie połowę swojej mocy. To jednak nie przeszkodziło ówczesnej czy dzisiejszej młodzieży do stawiania swoich pierwszych kroków w świecie motoryzacji.
Od 86' roku Romet zrezygnował z czechosłowackich dostaw od Jawy, na rzecz polskich wyrobów Dezametu. Jednak kraj pochodzenia był najmniejszą różnicą pomiędzy silnikami, zmieniła się cała konstrukcja. Od skrzyni biegowej która straciła jedno przełożenie, aż po układ cylindra, który zatrzymał się pomiędzy wcześniejszym poziomem a pionem. Wraz z silnikiem została zmodernizowana również rama. Zaszły również drobne zmiany jak powiększenie schowka na narzędzia, czy wprowadzenie zewnętrznych przyłączy w światłach.
Warto wspomnieć również o odczuciach z jazdy nowym modelem, które niestety poszły w złą stronę. Silnik był słabszy od i tak zdławionego motoru zastosowanego w Ogarze 200.
Romet za to był jeszcze bardziej ekonomiczny, co cenili młodzi adepci motoryzacji.