Napęd skutera - części
Vespa PK 125
Na co warto zwrócić uwagę przy napędzie skuterowym?
Choć napęd skuterowy należy do stosunkowo prostych układów, także i on ma swoje wymagania. Dotyczy to zarówno samego użytkowania, jak i reakcji na nieprawidłowe działanie.
Zadbaj o dopasowane elementy napędu
Napęd skuterowy wymaga przede wszystkim dopasowania elementów. Nieodpowiednie rolki wariatora, sprężyny szczęk czy pasek zaburzają pracę przekładni i nie pozwolą ci sprawnie przenieść osiągów silnika na koło. W niejednym przypadku, błąd w doborze przyśpieszy zużycie elementów, a nawet doprowadzi do ich uszkodzenia i uniemożliwi przeniesienie napędu na koło.
Kontroluj zużycie kluczowych części układu
Ze względu na ich funkcję i pracę, elementy napędu skutera z czasem ulegną zużyciu. Zwróć uwagę na stan paska, sprężynek czy okładzin szczęk sprzęgła i to, czy po jakimś czasie nie straciły swoich pierwotnych właściwości. W większości przypadków odczujesz to także po coraz gorszej pracy sprzęgła czy wariatora. Rzadziej dojdzie tu do nagłego uszkodzenia i awarii, jednak skutki takiej sytuacji mogą być już bardzo poważne.
Dbaj o czystość i sprawny ruch elementów napędu
Nawet odpowiednio chroniony napęd do skutera jest narażony na rozmaite zabrudzenie. Regularnie sprawdzaj więc to, czy przy pasku, rolkach i innych elementach ruchomych nie pojawił się brud utrudniający ich ruch, i czy nie ubyło tam wymaganego smaru.
Jak zmodyfikować osiągi skutera?
Jedną z popularnych modyfikacji skutera jest zmiana pracy jego napędu. Nietypowe rolki, sprężyny czy nawet całe sprzęgła rzeczywiście poprawią parametry pojazdu, o ile zostają odpowiednio dobrane i zamontowane.
Zacznij od serwisu skutera
Choć skutery można zmodyfikować w rozmaity sposób, najprościej jest… usunąć wszelkie zaburzenia. Zużyty pasek, sprężyny czy tarcze mogą wyraźnie pogorszyć osiągi. Przed zakupem niestandardowych elementów zadbaj o stan tych obecnych, w tym ich czystość i smarowanie.
Jak poprawić osiągi skutera?
Do najprostszych sposobów na poprawę osiągów skutera należy wymiana rolek i sprężyn. Lżejsze rolki później zareagują na obroty silnika, dzięki czemu skuter ruszy z wyższych obrotów. Podobny efekt dadzą ci twardsze sprężyny dociskowe. Takie zmiany są zalecane także w przypadku większego obciążenia.
Czy warto kupić tuningowy element do napędu?
Osiągi skutera możesz zwiększyć także przez wymianę całego sprzęgła lub wariatora. Już sama konstrukcja tuningowego wariatora poprawia przyspieszenie i zwiększa prędkość maksymalną. Tuningowe elementy napędu zwykle będą też bardziej wytrzymałe. Ale uwaga! Wymiana tylko jednej części napędu wpłynie tu także na działanie pozostałych. W efekcie, szybciej zużyjesz pasek napędowy, standardowe sprzęgło czy wariator.
Jak upłynnić jazdę skuterem?
Rolki i sprężyny można też zamienić na takie, które przyspieszą załączenie sprzęgła. Cięższe rolki i miękkie sprężyny zmniejszą osiągi skutera, ale też pozwolą ci ruszyć przy niższych obrotach silnika. Taka zmiana przydaje się głównie w mieście, gdzie osiągi nie są tak ważne, jak parametry jazdy.
Ostrożnie dobieraj elementy modyfikujące układ
Rolki o nietypowej masie, mocniejsze sprężyny i inne elementy tuningowe mogą poprawić osiągi lub zwiększyć wytrzymałość względem agresywnej jazdy. Pamiętaj jednak, by odpowiednio dobrać elementy do układu. Szczególnie te do agresywnej jazdy muszą być wytrzymałe i odporne na duże siły. Elementy źle dobrane lub niskiej jakości narażą cały układ na uszkodzenie.
Pamiętaj o ograniczeniach prawnych związanych ze skuterami
Jeśli zamierzasz wyjeżdżać zmodyfikowanym skuterem na drogę publiczną, sprawdź czy nowe parametry skutera pozwalają ci nim jeździć. W przypadku skuterów z silnikiem 50 cm3, tych ograniczeń jest sporo. Konsekwencje ich przekroczenia mogą być poważne, szczególnie, gdy nawet niechcący będziesz uczestniczył w incydencie na drodze.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
16,96 zł
Sprężyna sprzęgła 50 mm
16,30 zł
Sprężyna sprzęgła 37 mm
56,76 zł
Pasek napędowy Dayco - 7131
525,16 zł
Przełożenie pierwotne Polini 27/69 Vespa ETS PK Primavera ET3 XL 125 - 202.1217
385,59 zł
Przełożenie pierwotne Polini 24/61 Vespa ETS PK Primavera ET3 XL 125 - 202.1220
142,30 zł
Pasek napędowy kewlarowy Dayco 22,7x658
Posiadamy Napęd skutera - części do Vespa PK 125
- Vespa PK 125 1982
- Vespa PK 125 ETS 1984
- Vespa PK 125 FL 1990
- Vespa PK 125 S automatyczna zmiana biegów zapłon elektroniczny 1983
- Vespa PK 125 S rozrusznik elektryczny 1983
- Vespa PK 125 1983
- Vespa PK 125 1984
- Vespa PK 125 1985
- Vespa PK 125 ETS 1985
- Vespa PK 125 S zapłon elektroniczny 1983
- Vespa PK 125 S zapłon elektroniczny 1984
- Vespa PK 125 S rozrusznik elektryczny 1984
- Vespa PK 125 S rozrusznik elektryczny automatyczna zmiana biegów 1984
- Vespa PK 125 S zapłon elektroniczny 1985
- Vespa PK 125 S rozrusznik elektryczny 1985
- Vespa PK 125 S zapłon elektroniczny 1986
- Vespa PK 125 S rozrusznik elektryczny 1986
- Vespa PK 125 XL rozrusznik elektryczny automatyczna zmiana biegów 1987
- Vespa PK 125 XL zapłon elektroniczny 1987
- Vespa PK 125 XL rozrusznik elektryczny automatyczna zmiana biegów 1988
- Vespa PK 125 XL zapłon elektroniczny 1988
- Vespa PK 125 XL rozrusznik elektryczny automatyczna zmiana biegów 1989
- Vespa PK 125 XL zapłon elektroniczny 1989
- Vespa PK 125 XL rozrusznik elektryczny automatyczna zmiana biegów 1990
- Vespa PK 125 XL zapłon elektroniczny 1990
- Vespa PK 125 XL rozrusznik elektryczny automatyczna zmiana biegów 1991
- Vespa PK 125 XL2 1991
- Vespa PK 125 XL2 1992
- Vespa PK 125 XL2 1993
- Vespa PK 125 S zapłon elektroniczny 1982
- Vespa PK 125 XL zapłon elektroniczny 1986
- Vespa PK 125 XL {automatyczna zmiana biegów rozrusznik elektryczny 1986
- Vespa PK 125 XL2 1990
- Vespa PK 125 E 1981
- Vespa PK 125 E Lusso 1984
- Vespa PK 125 E Lusso rozrusznik elektryczny 1984
- Vespa PK 125 N 1990
- Vespa PK 125 N automatyczna zmiana biegów 1990
- Vespa PK 125 XL rozrusznik elektryczny 1990
- Vespa PK 125 XL rozrusznik elektryczny 1986
- Vespa PK 125 S 1986
- Vespa PK 125 XL rozrusznik elektryczny 1987
- Vespa PK 125 XL rozrusznik elektryczny 1988
- Vespa PK 125 XL rozrusznik elektryczny 1989
- Vespa PK 125 N 1991
- Vespa PK 125 S 1983
- Vespa PK 125 XL 1983
- Vespa PK 125 XL 1984
- Vespa PK 125 S 1985
- Vespa PK 125 S automat 1985
- Vespa PK 125 XL 1985
- Vespa PK 125 XL Plurimatic 1985
- Vespa PK 125 1986
- Vespa PK 125 S automat 1986
- Vespa PK 125 1987
- Vespa PK 125 S 1987
- Vespa PK 125 S automat 1987
- Vespa PK 125 S rozrusznik elektryczny 1987
- Vespa PK 125 1988
- Vespa PK 125 S 1988
- Vespa PK 125 S automat 1988
- Vespa PK 125 S rozrusznik elektryczny 1988
- Vespa PK 125 XL Rush 1988
- Vespa PK 125 1989
- Vespa PK 125 S 1989
- Vespa PK 125 S automat 1989
- Vespa PK 125 S rozrusznik elektryczny 1989
- Vespa PK 125 XL Rush 1989
- Vespa PK 125 1990
- Vespa PK 125 S 1990
- Vespa PK 125 S rozrusznik elektryczny 1990
- Vespa PK 125 S 1991
- Vespa PK 125 S rozrusznik elektryczny 1991
- Vespa PK 125 ETS rozrusznik elektryczny 1985
- Vespa PK 125 ETS rozrusznik elektryczny 1984
other_motorcycle_models
- Vespa PK 80
- Vespa PK 50
- Vespa PK 75
- Vespa PK 100
- Vespa Elettrica 0
- Vespa S 150
- Vespa P 200
- Vespa SS 180
- Vespa GTV 250
- Vespa GL 150
- Vespa PX 150
- Vespa Sprint 150
- Vespa V 150
- Vespa Primavera 150
- Vespa LXV 150
- Vespa Sei Giorni 300
- Vespa GTV 300
- Vespa GTS 300
- Vespa Sport 100
- Vespa V 90
- Vespa 946 125
- Vespa S 125
- Vespa Cosa 125
- Vespa T2 125
- Vespa PX 125
- Vespa LXV 125
- Vespa V 125
- Vespa Sprint 125
- Vespa GTS 125
- Vespa Sprint 50
- Vespa S 50
- Vespa Spezial 50
- Vespa ET2 50
- Vespa Primavera 50
- Vespa Primavera 125
- Vespa LX 50
- Vespa LXV 50
- Vespa FL 2 50
- Vespa FL 50
- Vespa GT 250
- Vespa GTS 250
- Vespa PX 80
- Vespa GT 160
- Vespa GS 160
- Vespa Racer 90