Z pasji do ścigania
Od czasów premiery pierwszej generacji Suzuki GSX-R 1000 znajduje się w czołówce motocykli klasy SuperSport z królewskiej klasy pojemnościowej. Rywalizując z takimi legendami jak Yamaha YZF-R1 i Honda CBR 1000 japońscy konstruktorzy z Suzuki nieustannie musieli wdrażać najnowsze technologie i autorskie rozwiązania, co doprowadziło ich do obecnej, już szóstej generacji modelu GSX-R 1000. Zawarto w nim wiele patentów, które do tej pory nie gościły w motocyklowym świecie. Najlepszym przykładem są jednostronne dźwigienki zaworowe, które można spotkać w wysokoobrotowych jednostkach napędowych bolidów Formuły 1. Cechuje je nie tylko mniejsza masa od tradycyjnych popychaczy, ale także mniejsza bezwładność oraz możliwość uzyskania większego skoku zaworów i prędkości obrotowej silnika przy zachowaniu dokładnej kontroli położenia.
W modelu na sezon 2019 znajdziemy jeszcze więcej rozwiązań i systemów elektronicznych wykorzystywanych w motocyklach z zespołu fabrycznego Suzuki, które odnoszą liczne sukcesy w Motocyklowych Mistrzostwach Świata MotoGP. Zwiększona wydajność w górnej partii obrotów silnika, większa moc i jeszcze lepsze przyspieszenie to tylko część korzyść, które osiągną motocykliści decydujący się na zmianę swojego obecnego GSX-R'a na najnowszą generację.
Wygląd ma znaczenie
W przypadku GSX-R 1000 wygląd to nie tylko przyjemność dla oczu, ale także istotny wkład w osiągi motocykla. Najnowsza generacja została gruntownie przetestowana w tunelu aerodynamicznym, czego efektem jest smuklejsze nadwozie zapewniające większość stabilność, a co za tym idzie, możliwość osiągnięcia jeszcze większej prędkości maksymalnej. Przyjrzano się również przedniej owiewce i zmodernizowano ją pod kątem odchylenia strumienia powietrza od ramion i dłoni kierowcy. Jej szerokość została zmniejszona o ponad 13 mm, a dzięki nowej linii wiodącej zoptymalizowano pracę systemu Suzuki Ram-Air Direct, który odpowiada za doprowadzenie sprężonego powietrza do obudowy filtra.
GSX-R 1000 prezentuje się świetnie, szczególnie na tle toru wyścigowego. Agresywna linia nadwozia, doskonale zachowane proporcje, dbałość o szczegóły, muskularna sylwetka i niepowtarzalna stylistyka sprawiają, że obok niego nikt nie przejdzie obojętnie. Na sezon 2019 Suzuki przygotowało dla motocyklistów kilka wersji kolorystycznych, dzięki którym każdy z nabywców znajdzie wymarzoną wersję. Metallic Mat Black No.2, Mettalic Triton Blue, Pearl Glacier White i Glass Sparkle Black- każda z nich fenomenalnie oddaje sportowy charakter jednośladu i sprawia, że GSX-R 1000 prezentuje się jeszcze mocniej.
Siła płynie z serca
Suzuki GSX-R 1000 zostało wyposażone w chłodzoną cieczą, czterocylindrową jednostkę napędową o pojemności 999 cm³, podczas produkcji której garściami czerpano z wiedzy zdobytej podczas startów w MotoGP. Szesnastozaworowy silnik z podwójnym wałkiem rozrządu został zespolony z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach, która umożliwiła przeniesienie gigantycznych osiągów na drogi publiczne i tory wyścigowe. Moc maksymalna 202 KM i maksymalny moment obrotowy 117 Nm w połączeniu z przepustnicą Ride-by-Wire (która nie ma fizycznego połączenia z manetką gazu i komunikuje się z nią jedynie za pośrednictwem elektronicznego czujnika położenia) zapewniają fenomenalne przyspieszenie, dynamiczną reakcję na ruch manetki gazu i prędkość maksymalną ponad 300 km/h.
Dzięki niskiej masie własnej (tylko 202 kilogramy ze wszystkimi płynami) osiągnięto zużycie paliwa na akceptowalnym poziomie. Według danych producenta średnie spalanie oscyluje na poziomie nieco ponad 5 l/100 kilometrów, co przy 17,5 litrowym zbiorniku paliwa zapewnia zasięg ponad 300 kilometrów na jednym tankowaniu.
Wyścigowe aspiracje
Podwozie GSX-R 1000 umożliwia jazdę po torze wyścigowym bez najmniejszych kompleksów. Zaraz po wyjściu z salonu motocyklista może udać się na najbliższy zamknięty obiekt i bez opamiętania oddać się efektywnemu pokonywaniu zakrętów i oszałamiającej stabilności przy ogromnej prędkości na długich prostych.
Amortyzację 17-calowych kół powierzono masywnemu widelcowi teleskopowemu typu Upside-down oraz centralnej kolumnie resorująco-tłumiącej osadzonej na dwustronny wahaczu wleczonym z lekkich stopów aluminium. Oba komponenty zawieszenia otrzymały pełną regulację, w której skład wchodzi: napięcie wstępne sprężyny, tłumienie siły odbicia i dobicia oraz regulacja szybko i wolno zmiennego układu tłumienia. Mnogość wyboru ustawień docenią głównie bardzo doświadczeni motocykliści doskonale zaznajomieni z jazdą torową, choć nawet początkujący jeźdźcy na drogach publicznych będą mogli dopasować charakterystykę zawieszenia do swoich potrzeb. Dla jeszcze lepszego prowadzenia Suzuki zamontowało na pokładzie GSX-R 1000 elektronicznie sterowany amortyzator skrętu.
Wyhamowaniem pojazdu zajmuje się tarczowy układ hamulcowy stworzony przez lidera w tej dziedzinie- markę Brembo. Na przednim kole zainstalowano dwie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm i czterotłoczkowe zaciski hydrauliczne, zaś na tylnym, pojedynczą tarczę o średnicy 245 mm i zacisk dwutłoczkowy. Doskonałym uzupełnieniem układ hamulcowego jest przeciwpoślizgowy system ABS od firmy Bosch, który nie dopuści do blokady kół podczas gwałtownego wytracania prędkości lub jazdy w niekorzystnych warunkach pogodowych.
Dla ludzi o mocnych nerwach
GSX-R 1000 to obecnie najmocniejszy motocykl w ofercie Suzuki, a także jeden z najmocniejszych w klasie SuperSport o litrowej pojemności jednostki napędowej. Inspirację wyścigami widać w nim także w emocjach, jakie wywołuje w użytkownikach podczas jazdy. Przyspieszenie zaimponuje jeźdźcom z wieloletnim stażem, prędkość maksymalna wywoła lekkie napady paniki, zaś lekkość i precyzja wchodzenia w zakręt wprowadzi każdego w zachwyt.
Suzuki nie zapomniało jednakże o systemach, które zadbają o komfort i bezpieczeństwo motocyklistów. Kontrola trakcji, system ABS czy wielofunkcyjny wyświetlacz LCD, który m.in. przypomni o nadchodzącym przeglądzie technicznym, poinformuje o temperaturze otoczenia, zużyciu paliwa w czasie rzeczywistym i wybranym przełożeniu, to tylko część udogodnień przygotowanych przez japońskich konstruktorów.