Napęd skutera - części
Ski-Doo Skandic 380
Na co warto zwrócić uwagę przy napędzie skuterowym?
Choć napęd skuterowy należy do stosunkowo prostych układów, także i on ma swoje wymagania. Dotyczy to zarówno samego użytkowania, jak i reakcji na nieprawidłowe działanie.
Zadbaj o dopasowane elementy napędu
Napęd skuterowy wymaga przede wszystkim dopasowania elementów. Nieodpowiednie rolki wariatora, sprężyny szczęk czy pasek zaburzają pracę przekładni i nie pozwolą ci sprawnie przenieść osiągów silnika na koło. W niejednym przypadku, błąd w doborze przyśpieszy zużycie elementów, a nawet doprowadzi do ich uszkodzenia i uniemożliwi przeniesienie napędu na koło.
Kontroluj zużycie kluczowych części układu
Ze względu na ich funkcję i pracę, elementy napędu skutera z czasem ulegną zużyciu. Zwróć uwagę na stan paska, sprężynek czy okładzin szczęk sprzęgła i to, czy po jakimś czasie nie straciły swoich pierwotnych właściwości. W większości przypadków odczujesz to także po coraz gorszej pracy sprzęgła czy wariatora. Rzadziej dojdzie tu do nagłego uszkodzenia i awarii, jednak skutki takiej sytuacji mogą być już bardzo poważne.
Dbaj o czystość i sprawny ruch elementów napędu
Nawet odpowiednio chroniony napęd do skutera jest narażony na rozmaite zabrudzenie. Regularnie sprawdzaj więc to, czy przy pasku, rolkach i innych elementach ruchomych nie pojawił się brud utrudniający ich ruch, i czy nie ubyło tam wymaganego smaru.
Jak zmodyfikować osiągi skutera?
Jedną z popularnych modyfikacji skutera jest zmiana pracy jego napędu. Nietypowe rolki, sprężyny czy nawet całe sprzęgła rzeczywiście poprawią parametry pojazdu, o ile zostają odpowiednio dobrane i zamontowane.
Zacznij od serwisu skutera
Choć skutery można zmodyfikować w rozmaity sposób, najprościej jest… usunąć wszelkie zaburzenia. Zużyty pasek, sprężyny czy tarcze mogą wyraźnie pogorszyć osiągi. Przed zakupem niestandardowych elementów zadbaj o stan tych obecnych, w tym ich czystość i smarowanie.
Jak poprawić osiągi skutera?
Do najprostszych sposobów na poprawę osiągów skutera należy wymiana rolek i sprężyn. Lżejsze rolki później zareagują na obroty silnika, dzięki czemu skuter ruszy z wyższych obrotów. Podobny efekt dadzą ci twardsze sprężyny dociskowe. Takie zmiany są zalecane także w przypadku większego obciążenia.
Czy warto kupić tuningowy element do napędu?
Osiągi skutera możesz zwiększyć także przez wymianę całego sprzęgła lub wariatora. Już sama konstrukcja tuningowego wariatora poprawia przyspieszenie i zwiększa prędkość maksymalną. Tuningowe elementy napędu zwykle będą też bardziej wytrzymałe. Ale uwaga! Wymiana tylko jednej części napędu wpłynie tu także na działanie pozostałych. W efekcie, szybciej zużyjesz pasek napędowy, standardowe sprzęgło czy wariator.
Jak upłynnić jazdę skuterem?
Rolki i sprężyny można też zamienić na takie, które przyspieszą załączenie sprzęgła. Cięższe rolki i miękkie sprężyny zmniejszą osiągi skutera, ale też pozwolą ci ruszyć przy niższych obrotach silnika. Taka zmiana przydaje się głównie w mieście, gdzie osiągi nie są tak ważne, jak parametry jazdy.
Ostrożnie dobieraj elementy modyfikujące układ
Rolki o nietypowej masie, mocniejsze sprężyny i inne elementy tuningowe mogą poprawić osiągi lub zwiększyć wytrzymałość względem agresywnej jazdy. Pamiętaj jednak, by odpowiednio dobrać elementy do układu. Szczególnie te do agresywnej jazdy muszą być wytrzymałe i odporne na duże siły. Elementy źle dobrane lub niskiej jakości narażą cały układ na uszkodzenie.
Pamiętaj o ograniczeniach prawnych związanych ze skuterami
Jeśli zamierzasz wyjeżdżać zmodyfikowanym skuterem na drogę publiczną, sprawdź czy nowe parametry skutera pozwalają ci nim jeździć. W przypadku skuterów z silnikiem 50 cm3, tych ograniczeń jest sporo. Konsekwencje ich przekroczenia mogą być poważne, szczególnie, gdy nawet niechcący będziesz uczestniczył w incydencie na drodze.
Artykuły z bloga
Posiadamy Napęd skutera - części do Ski-Doo Skandic 380
- Ski-Doo Skandic 380 1995
- Ski-Doo Skandic 380 1996
- Ski-Doo Skandic 380 1997
- Ski-Doo Skandic 380 1998
- Ski-Doo Skandic 380 1999
- Ski-Doo Skandic 380 2000
- Ski-Doo Skandic 380 1983
- Ski-Doo Skandic 380 1984
- Ski-Doo Skandic 380 1985
- Ski-Doo Skandic 380 1986
- Ski-Doo Skandic 380 1994
- Ski-Doo Skandic 380 2005
- Ski-Doo Skandic 380 2006
- Ski-Doo Skandic 380 2007
- Ski-Doo Skandic 380 2008
- Ski-Doo Skandic 380 2009
- Ski-Doo Skandic 380 2010
- Ski-Doo Skandic 380 2011
- Ski-Doo Skandic 380 2004
- Ski-Doo Skandic 380 1982
- Ski-Doo Skandic 380
other_motorcycle_models
- Ski-Doo Skandic 900
- Ski-Doo Skandic 600
- Ski-Doo Skandic 277
- Ski-Doo Skandic 550
- Ski-Doo Skandic 440
- Ski-Doo Skandic 500
- Ski-Doo Skandic 377
- Ski-Doo Skandic 800
- Ski-Doo Skandic 300
- Ski-Doo Skandic 503
- Ski-Doo Skandic 280
- Ski-Doo Skandic 1000
- Ski-Doo Mach Z 900
- Ski-Doo Super Olympique 320
- Ski-Doo Super 370
- Ski-Doo MX-Z 600
- Ski-Doo MX-Z 850
- Ski-Doo Elite 440
- Ski-Doo TNT 669
- Ski-Doo Grand Touring 900
- Ski-Doo Freeride 850
- Ski-Doo Grand Touring 600
- Ski-Doo Expedition 850
- Ski-Doo Expedition 900
- Ski-Doo Tundra 600
- Ski-Doo Summit 600
- Ski-Doo Summit 850
- Ski-Doo Renegade 850
- Ski-Doo Renegade 600
- Ski-Doo Renegade 900
- Ski-Doo Backcountry 600
- Ski-Doo Backcountry 850
- Ski-Doo Nordic 50 440
- Ski-Doo Nordic 60 500
- Ski-Doo Formula 800
- Ski-Doo Formula 670
- Ski-Doo Super Alpine 370
- Ski-Doo Alpine 250
- Ski-Doo Alpine 650
- Ski-Doo Alpine 500
- Ski-Doo Formula MX 470
- Ski-Doo Formula Deluxe 500
- Ski-Doo Formula 583
- Ski-Doo Tundra 280
- Ski-Doo Grand Touring 700
- Ski-Doo Grand Touring 500