Yamaha XJ 900 Diversion to motocykl sportowo-turystyczny produkowany przez japoński koncern Yamaha Motor Company od 1994 roku. Do największych zalet modelu XJ 900 Diversion należy zaliczyć mocny i elastyczny silnik, wysoki komfort jazdy oraz duży zbiornik paliwa zapewniający w podróży odpowiedni zasięg na jednym tankowaniu. Podobnie jak inne motocykle z gamy Yamahy XJ 900 Diversion cechuje się wysoką trwałością i jakością wykonania, co w efekcie daje niskie koszty eksploatacji.
Yamaha XJ 900 Diversion została wyposażona w czterocylindrową jednostkę napędową w układzie rzędowym o pojemności skokowej 892 ccm. Chłodzony powietrzem silnik czterosuwowy posiada rozrząd DOHC (dwa zawory na cylinder sterowane przez dwa wałki rozrządu), gaźnikowy układ zasilania renomowanej marki Mikuni (średnica gardzieli - 31 mm, model gaźnika - CV), cyfrowy zapłon TCI i elektryczny rozrusznik. Serce XJ 900 Diversion generuje moc maksymalną 90 KM i maksymalny moment obrotowy 77,5 Nm, które trafiają na tylne koło za pomocą bezobsługowego wału napędowego, manualnej skrzyni biegów o pięciu przełożeniach i mokrego sprzęgła wielotarczowego. Osiągi oferowane przez silnik R4 pozwalają na bardzo dynamiczne przyspieszenia i umożliwiają osiągnięcie prędkości maksymalnej ponad 205 km/h. Yamaha w podróży ucieszy niskim zużyciem paliwa i dużym zasięgiem. Średnie spalanie na poziomie 5 l/100 kilometrów sprawia, że na zbiorniku paliwa o pojemności 24 litrów użytkownicy pokonają prawie 500 kilometrów na jednym tankowaniu.
Szkieletem Yamahy XJ 900 Diversion jest stalowa rama kołyskowa (podwójna) i dwustronny wahacz wleczony z lekkich stopów aluminium. Z przodu motocykla znajdziemy klasyczny widelec teleskopowy (średnica goleni - 41 mm) oraz dwie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm z dwutłoczkowymi zaciskami hamulcowymi. Z tyłu zamontowano centralną kolumnę z amortyzatorem olejowym (wyposażonym w regulację napięcia wstępnego sprężyny) typu Monocross i wentylowaną tarczę hamulcową o średnicy 245 mm z zaciskiem dwutłoczkowym.