Elektryka i oświetlenie motocyklowe
Hercules MP4 50 3-biegowy 1972
Na co zwrócić uwagę w układzie elektrycznym motocykli?
Każdy z elementów elektryki motocyklowej wymaga uwagi i szybkiej reakcji na uszkodzenie. Nawet niewielkie awarie mogą przyczynić się do poważnych niebezpieczeństw na drodze czy w terenie i kosztownych uszkodzeń motocykla. Na co warto zwrócić uwagę przy elektryce do motocykla? Oto kilka wskazówek:
Zadbaj o źródło prądu i akumulator
Podstawą układu elektrycznego motocykla jest źródło prądu. Prądnica czy alternator zapewni ci prąd niezbędny dla pracy silnika, urządzeń elektrycznych czy podstawowego oświetlenia. Dbaj o połączenie z silnikiem, pracę, a także o regulator napięcia przekształcający prąd na odpowiedni dla elektryki motocyklowej. W przypadku akumulatora, zwróć uwagę nie tylko na jego ładowanie, ale i stan. Nieszczelność i zużycie elementów nie pozwoli ci zgromadzić nadmiaru energii i grozi uszkodzeniem innych elementów jednośladu.
Zwracaj uwagę na motocyklowe przewody i ich łączenie
Żaden układ elektryczny do motocykla nie będzie działał sprawnie, jeśli jego poszczególne elementy nie połączysz odpowiednimi przewodami. W przypadku elektryki motocyklowej, kable i ich wiązki muszą być dostosowane do parametrów przekazywanego prądu i warunków, w jakich chronią rdzeń. Równie ważne są ich zakończenia, bez których przewód nie zbierze lub nie przekaże prądu.
Reaguj na zużycie typowych elementów elektrycznych
Wiele elementów elektryki motocykla z czasem ulega zużyciu. Typowym przykładem są żarówki, które przestają świecić nie tylko wskutek gwałtownego uszkodzenia. Niektóre elementy elektryki do motocykla możesz wymienić profilaktycznie, przy innych musisz szybko reagować na brak ich pracy. Zwróć na to uwagę, gdyż brak reakcji może ci przynieść znacznie większe koszty, niż wymiana elementu elektryki.
Nie czekaj z wymianą lub naprawą elementów elektryki motocyklowej
Elektryka motocykla ma kluczowe znaczenie dla sprawności i bezpieczeństwa jazdy. Awaria zapłonu nie pozwoli na sprawną pracę silnika, a uszkodzenie lamp nie poinformuje innych użytkowników ruchu o twoich zamiarach, działaniach, a nawet obecności na drodze. Nawet w przypadku elementów, które uszkodzone początkowo nie utrudniają ci jazdy, reaguj natychmiast. W wielu przypadkach, odkładanie naprawy lub wymiany przyniesie znacznie większe koszty lub poważne zagrożenie na drodze.
Co jeszcze warto wiedzieć w kwestii elektryki motocyklowej?
Wybierając elementy do układu elektrycznego motocykla, warto byś wziął pod uwagę przynajmniej podstawowe czynniki. Dotyczy to szczególnie elementów nietypowych, które zamierzasz umieścić w miejsce standardowego produktu.
Elementy dedykowane dobierz ściśle do danego modelu
W przypadku doboru, elementy elektryczne można podzielić na dwie grupy. Pierwsze z nich są przygotowane pod dany pojazd. Takie elementy bez problemu wyszukasz w produktach dedykowanych. Ale uwaga! Produkt musi być przeznaczony ściśle do danego modelu i wersji. Różnice mogą być tu niewielkie, ale wystarczające, by poważnie wpłynąć na pracę mechanizmów pojazdu.
Ostrożnie dobieraj elementy uniwersalne
Drugą grupą są elementy uniwersalne. Tu kluczowe znaczenie zyskują parametry, jakich od elementu wymaga dany motocykl. Nawet niewielkie odstępstwa w parametrach żarówki, przewodu czy lampy nie pozwolą na ich sprawne działanie w danym motocyklu. Przed wybraniem elementu elektryki motocykla zapoznaj się więc z niezbędnymi parametrami.
other_motorcycle_models
- Hercules MP4 50 [3-biegowy]
- Hercules 0
- Hercules SR 125
- Hercules Ultra 80
- Hercules SR 80
- Hercules XE-9 80
- Hercules Optima 50
- Hercules Ultra 50
- Hercules Prima 50
- Hercules SR 50
- Hercules RX-9 80
- Hercules Prima 25
- Hercules Swing 50
- Hercules Optima 40
- Hercules KX-5 50
- Hercules K 180 Military
- Hercules Jogging 25
- Hercules Fox 50
- Hercules ZX1 50
- Hercules XE-9 80 AC
- Hercules XE-5 50
- Hercules Supra 50
- Hercules SR 80 Samba
- Hercules SR 125 Samba
- Hercules SR 50 Samba
- Hercules P3 50 [2-biegowy]
- Hercules MK3 50 [3-biegowy]
- Hercules MK4 50 [4-biegowy]
- Hercules P1 50 Automatic
- Hercules MX-1 25 [2-biegowy]
- Hercules MP2 50 [2-biegowy]
- Hercules MF 25
- Hercules MK1 50 [3-biegowy]
- Hercules MK2 50 [4-biegowy]
- Hercules K 50
- Hercules K 125
- Hercules HR1 25 Hobby Rider [automat]
- Hercules CV 80
- Hercules CV 50 City
- Hercules ZX 50
- Hercules W2000 294
- Hercules SB5 50 Sport Bike
- Hercules SB3 50 Sport Bike
- Hercules SB2 50 Sport Bike
- Hercules SB1 50 Sport Bike
- Hercules Optima 50 [2-biegowy]
- Hercules MP1 50 Automatic
- Hercules MK 50
- Hercules MF4 25 [2-biegowy automat]