Części do Junak

Najpopularniejsze modele

motocykle Junak - logo

Charakterystyka marki

Junak to masz rodzimy motocykl produkowany w latach w1956-1965 przez Szczecińską Fabrykę Motocykli. Słynął z tego, że był najcięższym motocyklem produkowanym za czasów PRL-u, a także jednym z najbardziej zaawansowanych technicznie motocykli produkowanych w Polsce.

Okrzyknięty przez niektórych „polskim Harleyem”, posiadał wiele wad, jednak cieszył się ogromną sympatią i popularnością. Z biegiem lat, został kultowym motocyklem. Dzięki tak zwanemu odgłosowi „gang”, wydobywającego się z rury wydechowej, zbliżającego się Junaka można było rozpoznać na wiele kilometrów.

W latach jego produkcji, z fabryki wyjechało ponad 91 tysięcy Junaków, z czego około 10 tysięcy liczył model M07. Oprócz tego produkowano jednoślady rajdowe takie jak M07-R, crossowe M07-C, dostawcze trójkołowce B20 i wózki boczne WB1 i W03.

Popularnym egzemplarzem był również M10, którego wyprodukowano 20 tysięcy razy. Motocykl ten łączył ze sobą cechy M07, czyli poprzedniego Junaka. Takie motocykle, posiadające wspólne parametry, zostały nazwane „przejściówkami”.

Junak słynął z precyzyjnej konstrukcji, która górowała nam wieloma motocyklami, produkowanymi przez światowe firmy w tym okresie. Nie należy się temu dziwić, gdyż nad Junakiem pracowało wielu znakomitych konstruktorów, tworzących między innymi modele Sokół w Państwowych Zakładach Inżynierii. Znaleziono wiele podobieństw dotyczących silnika Junaka i Sokoła 500 oraz 600.

Jedną z marek, na której się wzorowano przy wytwarzaniu Junaka były angielskie motocykle AJS, BSA, Triumph i Norton, ale także „podglądano” niemieckie rozwiązania motoryzacyjne.

Duża ilość Junaków trafiła na eksport, głównie do Węgier, Bułgarii, Turcji, ale też do Wenezueli, Mongolii i na Kubę. Motocykle te sprzedawano również w Stanach Zjednoczonych, szczególnie popularny był model nadający się na szosowo-terenowe warunki Scrambler. Wykonano również 21 sztuk z dodatkowym wyposażeniem, które posiadało sakwy, gmole i pomocnicze oświetlenie. Motocykl oznaczony był jako Junak M10 de Lux.

Junak stosowany był przez Milicję Obywatelską, jako pojazd służący do pościgów, ale również brał udział w rajdach w terenie i wyścigach motocross. Zawodnik jednego z klubów Franciszek Stachewicz pobił polski rekord prędkości na Junaku, która wynosiła 149,3 km/h. Bicie rekordu miało miejsce w 1959 roku, na odcinku autostrady Elbląg-Tczew, a całe wydarzenie zostało sfilmowane przez Polską Kronikę Filmową.

Junak miał problemy ze zdobyciem pożądanej jakości. Spowodowane to było ówczesnymi polskimi realiami oraz niesprzyjającą lokalizacją produkcji. Z tego powodu Junak nie mógł podjąć się konstrukcji bardziej innowacyjnych silników S130, S 131, S132, które były konstruowane w łódzkim ZSM. Złe warunki uniemożliwiły również konstrukcję motocykla M14 Iskra, który w zamierzeniach miał być następcą Junaka.

Na zakup Junaka mogli pozwolić sobie tylko nieliczni, bowiem motocykl nie należał do najtańszych. Na dawne realia, ceną jaką trzeba było zapłacić za Junaka było 24 tysiące złotych i mowa tu o „przejściowym” modelu M10. Niestety, załamanie rynku motocyklowego w 1965 roku, doprowadziło do zakończenia produkcji.

Co ciekawe, w 2001 roku polski dystrybutor koreańskich motocykli Hyosung GV 250, w swoich jednośladach użył nazwy Junak Millenium. Dodatkowo, 9 lat później firma Almot przedstawiła motocykl posiadający nazwę i logo Junaka. Był to Junak M16, produkowany w Chinach, lecz znany pod nazwą Raptor Regal Daytona. W następnych latach polski Almot sprzedawał masę różnych modeli motocykli, motorowerów i skuterów noszących nazwę Junak.

Wszystkie modele Junak

Poniżej znajduje się lista modeli Junak do których posiadamy części motocyklowe w swojej ofercie.

102

103

104

105

106

107

108

121

121 Sport

121FL

122

Zdjęcie Junak
Junak 122 to szosowy jednoślad klasy 125 stworzony aby zaspokoić podstawowe potrzeby młodych motocyklistów oraz dla tych, którym zbrzydło poruszanie się miejską komunikacją i szukają alternatywy dla zatłoczonych środków transportu. Motocykl cechuje się niezwykle prostą konstrukcją. W stalowej ramie osadzono chłodzony powietrzem silnik współpracujący ze skrzynią biegów o pięciu przełożeniach, która przekazuje moc na tylną oś za pośrednictwem klasycznego łańcucha. Zasilana gaźnikiem jednostka generuje moc niecałych 12 KM, co w połączeniu z dużą masą własną (130 kilogramów) zapewnia akceptowalne osiągi. Jednakże projektanci techniczni z Junaka nie zamierzali uczynić z modelu 122 pogromcy szos czy ulicznego zawadiaki, postawili bowiem na ekonomie. Niewysilony czterosuw przy zrównoważonej eksploatacji zadowala się mniej niż 3 l/100 km, co w połączeniu ze ogromnym zbiornikiem paliwa o pojemności 18,5 litrów sprawia, że na jednym tankowaniu pokonamy dystans niespełna 650 kilometrów. Jak na tę klasę pojemnościową jest to imponujący wynik, którego pozazdrościć mu mogą nawet markowe pojazdy. Jednakże model 122 to nie tylko niezrównane walory użytkowe, to również atrakcyjna stylistyka. Aerodynamiczna osłona lampy osłania zegary, przetłoczenia na boczkach i tylnej owiewce nadają dynamiki, a zaokrąglony bak oraz wkomponowana w linię nadwozia obszerna kanapa nadają Junakowi spójności. Warto również zwrócić uwagę na pięcioramienne felgi, ponieważ zostały one odlane z lekkich stopów aluminium. Wersja 122 jest najtańszym motocyklem z oferty Junaka, mimo to nie można odmówić jej funkcjonalności. Za sumę 3500 zł otrzymujemy wytrzymały jednoślad stworzony do codziennej harówki, którego smukłość oraz zwinność w pokonywaniu zatłoczonych arterii miasta zaskoczy nie jednego doświadczonego motocyklistę.

122F

122RS

123

Zdjęcie Junak
Model 123 to pełnoprawny członek klasy naked sprzedawany na rodzimym rynku pod marką Junak. Charakteryzuje go dynamiczna linia ulicznego zawadiaki, ciekawa kolorystyka oraz żwawa jednostka napędowa. Wersja 123 to najmocniejsza "125-tka" z oferty Junaka. Chłodzony powietrzem silnik generuje moc 13 KM, pozwalając na przekroczenie 100 km/h. Czterosuwowa konstrukcja jednostki umożliwia osiągnięcie tej prędkości w zrównoważonym tempie, jednocześnie zadowalając się niewielkimi racjami mieszanki. Za zasilanie odpowiada konwencjonalny gaźnik, przeniesieniem mocy z pięciobiegowej skrzyni zajmuje się tradycyjny łańcuch, a ujarzmianie mocy i zapędów młodocianych motocyklistów pozostawiano hydraulicznemu układowi hamulcowemu z tarczami na obu osiach. Zgrabna bryła serca maszyny wydobywa za pośrednictwem wydechu kojący basowy pomruk, który na pewno przypadnie młodzieży do gustu. Jak na produkt z dalekiego Państwa Środka Junak prezentuje się zaskakująco dobrze. Kanciasta linia przedniego błotnika, niewielka osłona rozbudowanych zegarów oraz masywny zbiornik paliwa prezentują się wyśmienicie. Godna pochwały stylistyka łączy się z funkcjonalnością. Obszerna kanapa wysoko zachodzi na bak oferując użytkownikom komfortową pozycję kierownicą, duży przedni reflektor zapewnia dobrą widoczność, a w smukłą tylną owiewkę wkomponowano funkcjonalny bagażnik, nie psując przy tym opływowej linii nadwozia. Junak 123 to niewątpliwie jeden z najciekawszych "golasów" z tej półki cenowej. Wąska sylwetka zapewni sprawne poruszanie się po mieście, 17 litrowy zbiornik paliwa pozwoli na dalsze wypady w niezbadane podmiejskie tereny, a 17 calowe koła sprawnie poradzą sobie z niedoskonałościami nawierzchni. Jeśli zaufamy niejednoznacznej jakości wyrobów z dalekiej Azji, to za nieduże pieniądze będziemy mogli się cieszyć własnym poskramiaczem miejskiej dżungli.

126

Zdjęcie Junak
Junak 126 to propozycja dla osób poszukujących zwinnego środka transportu ze sportowym zacięciem, które nie chcą wydawać fortuny aby cieszyć się niezawodnym i dynamicznym sprzętem. Na pierwszy rzut oka widać kompaktową konstrukcję opakowaną w opływowe nadwozie, połączoną z dużym przednim reflektorem o kanciastych kształtach zapewniającym dobrą widoczność na drodze i znakomite oświetlenie trasy. Ponadto znajdziemy w nim spory jak na ten segment zbiornik paliwa o pojemności 15 litrów, obszerną kanapę zapewniającą wystarczający komfort dla dwóch osób oraz rozbudowany zestaw wskaźników i czytelne zegary. Ciekawa stylistyka łączy się w nim z funkcjonalnością i bezpieczeństwem. Tarczowo-bębnowy układ hamulcowy sprawnie zatrzymuje maszynę o niewielkie masie ( nieco ponad 120 kilogramów), a żwawa jednostka napędowa o mocy 10 KM bez zadyszki radzi sobie w miejskiej dżungli. Dynamiczną jazdę w centrach miast podczas godzin szczytu ułatwi także smukła sylwetka, a nisko umieszczone siedzisko pozwoli na użytkowanie mniej rosłym jeźdźcom. Kolejną zaletą jest prosta konstrukcja. Nie trudno dostrzec w nim klasykę myśli technicznej z Państwa Środka. Zasilanie za pośrednictwem sprawdzonego gaźnika, pięciobiegowa skrzynia manualna o solidnej budowie i przeniesienie mocy na tylne koło za pomocą łańcucha. Z takim zestawieniem na pewno poradzą sobie domowi majsterkowicze oraz motoryzacyjni nowicjusze. Jak przystało na sprzęt z dalekiej Azji do nabycia za niecałe 5000 zł, Junak ma również swoje bolączki. Czterosuwowy silnik pozbawiony został wałka wyrównoważającego, i mimo kulturalnej pracy oraz niewielkiej pojemności podczas gwałtownych przyspieszeń lub dłuższej jazdy wibracje są dotkliwie odczuwalne i negatywnie odbijają się na komfort jazdy. Drgania przenoszą się również na sam motocykl, tak więc zarówno plastikowe osłony, jak i lusterka lubią się odkręcać. W przypadku tego drugiego podzespołu, ciężko także dostrzec nadjeżdżające samochody w bardzo rozmytym obrazie. Mimo wad model 126 to czołówka pod względem spalania. Rozsądna jazda połączona z niewysiloną czterosuwową jednostką poskutkuje zużyciem jedynie 2,5 litra paliwa na 100 kilometrów. Taka wartość przy stosunkowo niskiej cenie zakupu daje ciekawą propozycję na pierwszy motocykl lub środek codziennego transportu.

304

305

606

607

608

609

611

701

711

804

805

806

901

901 RS

901 Sport

901F

902

903

904

905

Jetmax

M07

M10

Produkowany w latach 1956-1965, w Szczecinie był najcięższym i jedynym motocyklem z czterosuwowym silnikiem w okresie PRL. W ówczesnych czasach był również najszybszy. Franciszek Stachewicz ustanowił specjalnie przygotowanym modelem rekord prędkości, rozpędzając się do zawrotnych 149 km/h. Policja Obywatelska również doceniła jego potencjał i wykorzystywała model M10 jako motocykl pościgowy. Junak jednak nie był pozbawiony wad. Jego głównym minusem była wysoka cena, przez co dla przeciętnego Kowalskiego był prawie nieosiągalny.

Jeżeli jednak już ów Kowalski nabył Junaka, dostał w gratisie kilka jego mankamentów. Podczas deszczu iskrownik był zalewany przez wodę lecącą spod przedniego koła, przez co układ zapłonowy musiał być stale monitorowany aby nie doszło do awarii. Kolejnym uciążliwym mankamentem konstrukcyjnym była wiecznie zalana olejem prądnica, co w późniejszych czasach rozwiązywano zamianą na zewnętrzny alternator.

Jednak Junak nie bez powodu był obiektem westchnień wielu miłośników motoryzacji. Przemawiał do swoich odbiorców również długą listą zalet. Samoczynne smarowanie łańcucha, głowica ze stopów aluminium czy tłumienie olejowe amortyzatorów to tylko parę nowoczesnych rozwiązań zastosowanych w krążowniku ze Szczecińskiej wytwórni. Największą zaletą był gang silnika, który wielu kojarzył się z maszynami zza oceanu, a Junak był nazywany potocznie "Polskim Harleyem".

M11

M12

M14

M16

Racer

RS

RSX

RX

RZ

S

Vintage

ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe