Hamulce motocyklowe
Harley Davidson FLHXI 1450 Street Glide EFI 2006
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
132,63 zł
147,37 zł
Najniższa cena: 147,37 zł
Pasuje na przód i tyłKlocki hamulcowe EBC FA 400 HH (2 szt.) - FA400HH
130,82 zł
137,70 zł
Najniższa cena: 137,70 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 777 SV (2 szt.) - MCB777SV
132,36 zł
147,07 zł
Najniższa cena: 147,07 zł
Pasuje na przód i tyłKlocki hamulcowe EBC FA 400 (2 szt.) - FA400
566,21 zł
629,12 zł
Najniższa cena: 629,12 zł
dostawa 0 złTarcza hamulcowa EBC FSD 008 Stal nierdzewna przód - FSD008
252,36 zł
280,40 zł
Najniższa cena: 280,40 zł
dostawa 0 złKlocki hamulcowe EBC FA 400 EPFA HH (2 szt.) - EPFA400HH
126,62 zł
133,28 zł
Najniższa cena: 133,28 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 778 SH (2 szt.) - MCB778SH
1 034,26 zł
1 149,18 zł
Najniższa cena: 1 149,18 zł
dostawa 0 złTarcza hamulcowa EBC FSD 010 BLK stal nierdzewna czarna przód - FSD010BLK
1 048,73 zł
1 165,25 zł
Najniższa cena: 1 165,25 zł
dostawa 0 złTarcza hamulcowa EBC pływająca RSD 018 CBLK tył - RSD018CBLK
991,87 zł
1 102,08 zł
Najniższa cena: 1 102,08 zł
dostawa 0 złTarcza hamulcowa EBC pływająca RSD 018 C tył - RSD018C
1 048,73 zł
1 165,25 zł
Najniższa cena: 1 165,25 zł
dostawa 0 złTarcza hamulcowa EBC pływająca FSD 012 CBLK przód - FSD012CBLK
other_motorcycle_models
- Harley Davidson FLHXI 1450 Street Glide EFI
- Harley Davidson FLHX 1340
- Harley Davidson FLHX 1750
- Harley Davidson FLHXSE 1923
- Harley Davidson FLHXST 1923
- Harley Davidson FLHXS 1868
- Harley Davidson FLHX 1450
- Harley Davidson FLHRI 1450
- Harley Davidson FLHXS 1690
- Harley Davidson FLHX 1690
- Harley Davidson FLHXSE 1868
- Harley Davidson FLHXS 1745
- Harley Davidson FLHXXX 1690
- Harley Davidson FLHTI 1450
- Harley Davidson FLHX 1690 Street Glide
- Harley Davidson FLHX 1750 Street Glide 107
- Harley Davidson FLHXSE 1923 Street Glide CVO 117
- Harley Davidson FLHXS 1868 Street Glide Special 114 Arctic Blast Limited
- Harley Davidson FLHXS 1868 Street Glide Special 114
- Harley Davidson FLHX 1584 Street Glide
- Harley Davidson FLHRI 1450 Road King EFI
- Harley Davidson FLHTI 1450 Electra Glide Standard EFI
- Harley Davidson FLHRI 1340 Electra Glide Road King EFI
- Harley Davidson FLHXSE 1923 CVO Street Glide
- Harley Davidson FLHXS 1868 Street Glide Special
- Harley Davidson FLHX 1745 Street Glide
- Harley Davidson FLHXXX 1584 Street Glide Trike
- Harley Davidson FLHXSE 1868 CVO Street Glide
- Harley Davidson FLHXSE 1800 CVO Street Glide
- Harley Davidson FLHXS 1745 Street Glide Special
- Harley Davidson FLHXS 1745 Street Glide Special Anniversary
- Harley Davidson FLHXS 1690 Street Glide Special
- Harley Davidson FLHX 1745 Street Glide Anniversary
- Harley Davidson FLHX 1600 Street Glide
- Harley Davidson FLHXSE3 1800 CVO Screamin Eagle Street Glide
- Harley Davidson FLHXSE2 1800 CVO Screamin Eagle Street Glide
- Harley Davidson FXRP 1340
- Harley Davidson FXR3 1340
- Harley Davidson FXR2 1340
- Harley Davidson FXR4 1340
- Harley Davidson FXDG 1340
- Harley Davidson FLHC 1750
- Harley Davidson FXST 1750
- Harley Davidson FLHT 1750
- Harley Davidson FLHTCU 1750
- Harley Davidson FXFB 1750
- Harley Davidson FLHR 1750
- Harley Davidson FLSB 1750
- Harley Davidson FLTRX 1750