Hamulce motocyklowe
Laverda Formula 750 Sport
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
296,50 zł
Tarcza hamulcowa NG tył NG636 Yamaha FZS FZR XJ600 XT660 YZF 600 Thundercat - NG636
929,79 zł
978,73 zł
Najniższa cena: 978,73 zł
dostawa 0 złTarcza hamulcowa TRW Lucas MSW 211 przód - MSW211
849,00 zł
Tarcza hamulcowa Galfer przód APRILIA/Ducati/Yamaha 320x64x5 pływająca WAVE - DF660CW
132,52 zł
139,49 zł
Najniższa cena: 139,49 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 540 SV (2 szt.) - MCB540SV
624,63 zł
657,50 zł
Najniższa cena: 657,50 zł
dostawa 0 złTarcza hamulcowa TRW Lucas MST 247 RAC przód/tył - MST247RAC
252,36 zł
280,40 zł
Najniższa cena: 280,40 zł
dostawa 0 złKlocki hamulcowe EBC FA 095 EPFA HH (2 szt.) - EPFA095HH
940,17 zł
1 044,63 zł
Najniższa cena: 1 044,63 zł
dostawa 0 złTarcza hamulcowa EBC MD 2003 X przód - MD2003X
588,23 zł
653,59 zł
Najniższa cena: 653,59 zł
dostawa 0 złTarcza hamulcowa EBC tylna VR 2002 - VR2002
Posiadamy Hamulce motocyklowe do Laverda Formula 750 Sport
- Laverda Formula 750 Sport 1999
- Laverda Formula 750 II Sport 2000
- Laverda Formula 750 Sport 1998
- Laverda Formula 750 II Sport 1999
other_motorcycle_models
- Laverda Formula 750
- Laverda Formula 650
- Laverda SCF 750
- Laverda SF1 750
- Laverda SF 750
- Laverda Quasar 500
- Laverda Quasar 400
- Laverda Quasar 180
- Laverda Ghost 668
- Laverda Sport 650
- Laverda Ghost 650
- Laverda Legend 650
- Laverda Strike 650
- Laverda SFC 1000
- Laverda 1000 Jota 1000
- Laverda 750 SF3 750
- Laverda 750 SF2 750
- Laverda 650 650
- Laverda 650 Sport 650
- Laverda 1200 TS 1200
- Laverda 1200 1200
- Laverda 1000 3CL 1000
- Laverda Supersport 750
- Laverda Strike 750
- Laverda Sport 750
- Laverda Ghost 750 Strike
- Laverda Black Strike 750
- Laverda TS 1200
- Laverda SFC 750
- Laverda SF2 750
- Laverda SF0 750
- Laverda RGS 1000
- Laverda RGA 1000
- Laverda OR 600 Atlas
- Laverda Jota 1000
- Laverda GTL 750
- Laverda GT 750
- Laverda Black Strike 650
- Laverda Diamante 750
- Laverda Alpino 500
- Laverda Alpino 350
- Laverda 668 668
- Laverda SF3 750
- Laverda Lynx 650
- Laverda Laverda 750
- Laverda Laverda 500