Hamulce motocyklowe
TM Racing EN 530
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
63,67 zł
67,02 zł
Najniższa cena: 67,02 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 648 EC (2 szt.) - MCB648EC
132,63 zł
147,37 zł
Najniższa cena: 147,37 zł
Pasuje na przódKlocki hamulcowe EBC FA 181 HH (2 szt.) - FA181HH
63,76 zł
67,12 zł
Najniższa cena: 67,12 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 575 EC (2 szt.) - MCB575EC
63,05 zł
66,37 zł
Najniższa cena: 66,37 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 739 EC (2 szt.) - MCB739EC
107,92 zł
113,60 zł
Najniższa cena: 113,60 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 648 (2 szt.) - MCB648
94,24 zł
99,20 zł
Najniższa cena: 99,20 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 648 SI (2 szt.) - MCB648SI
252,36 zł
280,40 zł
Najniższa cena: 280,40 zł
dostawa 0 złKlocki hamulcowe EBC FA 181 EPFA HH (2 szt.) - EPFA181HH
107,15 zł
112,79 zł
Najniższa cena: 112,79 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 739 RSI (2 szt.) - MCB739RSI
100,80 zł
106,11 zł
Najniższa cena: 106,11 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 575 SI (2 szt.) - MCB575SI
96,26 zł
101,33 zł
Najniższa cena: 101,33 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 739 SI (2 szt.) - MCB739SI
134,06 zł
141,12 zł
Najniższa cena: 141,12 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 648 SV (2 szt.) - MCB648SV
Posiadamy Hamulce motocyklowe do TM Racing EN 530
- TM Racing EN 530 F ES 2011
- TM Racing EN 530 2012
- TM Racing EN 530 F ES 2012
- TM Racing EN 530 F ES 2005
- TM Racing EN 530 F ES 2006
- TM Racing EN 530 F ES 2007
- TM Racing EN 530 F ES 2008
- TM Racing EN 530 F ES 2009
- TM Racing EN 530 F ES 2010
- TM Racing EN 530 F ES 2013
- TM Racing EN 530 F ES 2014
- TM Racing EN 530 Fi ES 2015
- TM Racing EN 530 Fi ES 2016
- TM Racing EN 530 Fi es 2017
- TM Racing EN 530 Fi ES 2018
- TM Racing EN 530 Fi ES 2019
- TM Racing EN 530 F 2004
- TM Racing EN 530 F 2002
- TM Racing EN 530 Fi ES 2020
other_motorcycle_models
- TM Racing EN 125
- TM Racing EN 250
- TM Racing EN 450
- TM Racing EN 144
- TM Racing EN 400
- TM Racing EN 300
- TM Racing TM EN 144
- TM Racing TM EN 450
- TM Racing TM EN 300
- TM Racing TM EN 250
- TM Racing TM EN 125
- TM Racing MX 125
- TM Racing Enduro 80
- TM Racing Enduro 300
- TM Racing Enduro 400
- TM Racing Enduro 125
- TM Racing Enduro 250
- TM Racing TM SMX 85
- TM Racing TM FT 450
- TM Racing TM SMR 450
- TM Racing TM SMK 450
- TM Racing TM MX 85
- TM Racing TM MX 450
- TM Racing TM MX 144
- TM Racing TM MX 530
- TM Racing SMX 530
- TM Racing TM SMR 300
- TM Racing FT 300
- TM Racing TM MX 300
- TM Racing CC 250
- TM Racing TM MX 250
- TM Racing SMR 125
- TM Racing TM SMR 125
- TM Racing TM MX 125
- TM Racing TM 125
- TM Racing SMM 530
- TM Racing MX 530
- TM Racing MX 100
- TM Racing SMX 450
- TM Racing SMX 250
- TM Racing SMX 125