Hamulce motocyklowe
Yamaha V 50 Mate
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
123,53 zł
Szczęki hamulcowe SBS 2050 - 2050
Posiadamy Hamulce motocyklowe do Yamaha V 50 Mate
- Yamaha V 50 Mate 1971
- Yamaha V 50 Mate 1972
- Yamaha V 50 A Mate 1973
- Yamaha V 50 Mate 1973
- Yamaha V 50 A Mate 1974
- Yamaha V 50 Mate 1974
- Yamaha V 50 Mate 1975
- Yamaha V 50 M Mate 1977
- Yamaha V 50 M Mate 1978
- Yamaha V 50 M Mate 1979
- Yamaha V 50 M Mate 1981
- Yamaha V 50 M Mate 1982
- Yamaha V 50 M Mate 1983
- Yamaha V 50 M Mate 1980
other_motorcycle_models
- Yamaha V 75
- Yamaha V 50
- Yamaha V 80 Mate
- Yamaha V 90
- Yamaha V
- Yamaha V 75 Mate
- Yamaha YFS 200
- Yamaha YFZ 350
- Yamaha YFZ 450
- Yamaha Venture 480
- Yamaha VX 1800
- Yamaha VX 1050
- Yamaha V-Max 1700
- Yamaha V-Max 1200
- Yamaha VX 1100
- Yamaha V-Max 700
- Yamaha V-Max 800
- Yamaha V-Max 750
- Yamaha V-Max 540
- Yamaha Venture 700
- Yamaha Venture 600
- Yamaha Venture 500
- Yamaha V-Max 600
- Yamaha V-Max 500
- Yamaha Venture 1100
- Yamaha VX 700 Wave Runner
- Yamaha VX 1800 Wave Runner
- Yamaha VX 1100 Wave Runner
- Yamaha VX 1050 Wave Runner
- Yamaha VF 250 VMax SHO
- Yamaha VF 225 VMax SHO
- Yamaha VF 200 VMax SHO
- Yamaha SR Viper 1000
- Yamaha RS Venture 1000
- Yamaha RS Viking 1000
- Yamaha RS Vector 1050
- Yamaha RS Vector 1000
- Yamaha SX Viper 700
- Yamaha RS Venture 1050
- Yamaha SR Viper 1050
- Yamaha RS Viking 1000 Professional
- Yamaha SR Venture 1000
- Yamaha XV 700
- Yamaha XV 400
- Yamaha XV 1100
- Yamaha XV 750
- Yamaha XV 535
- Yamaha XVS 650
- Yamaha XVS 950