Tłumiki motocyklowe to podstawowe elementy wydechu w motocyklu dopuszczonym do ruchu drogowego. Tłumiki niwelują hałas wydobywający się z silnika podczas spalania mieszanki. Nowoczesne tłumiki do motocykli wpływają też na skład wydobywających się spalin. Uszkodzony tłumik może poważnie wpłynąć na pracę silnika.
W typowym układzie napędowym, spaliny można by wyprowadzić do atmosfery już na poziomie kolektora wydechowego. Wystarczyłoby, aby wydech motocyklowy zabezpieczał układ napędowy przed wprowadzaniem brudu do wnętrza cylindrów i odpowiednio kierował gorące spaliny. Problemem byłby tu jednak potworny hałas, dokuczliwy szczególnie w mieście. Z tego powodu, wydechy motocyklowe drogowych jednośladów są wyposażone w układ tłumiący hałas, czyli tłumiki do motocykli. Odpowiedni tłumik motocyklowy wyraźnie zmniejsza poziom decybeli, co pozwala poruszać się jednośladem w większości stref miejskich.
Pod kątem hałasu, tłumiki do motocykli są ważne przede wszystkim ze względu na normy stanowione przez prawo. Dokładnie określa ono, jaki poziom decybeli jest akceptowalny, jak i w jakich warunkach należy przeprowadzić badanie. Przekroczenie norm podczas kontroli grozi zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego i brakiem możliwości dalszego poruszania się motocyklem po drogach publicznych. Z tego powodu, wydech do motocykla nie może być też bezmyślnie modyfikowany, a każdą zmianę tłumika warto zbadać pod kątem poziomu hałasu.
W ostatnich latach tłumiki motocyklowe zyskały na znaczeniu pod kątem ekologii. Wydech motocyklowy to już nie tylko katalizator, ale i systemy filtracyjne, które zatrzymują najbardziej niebezpieczne cząsteczki lub zamieniają je na mniej groźne dla środowiska. Jednym z takich systemów są właśnie nowoczesne tłumiki do motocykli, przydatne wprost ze względu na położenie w drodze spalin z silnika do atmosfery.
Funkcja i położenie tłumika sprawia, że ma on niemałe znaczenie dla osiągów motocykla. Tłumiki motocyklowe zaburzają wypływ spalin z komory silnika do atmosfery, a przez to pracę samego silnika. Najlepiej widać to w przypadku motocykli sportowych. Wydech motocyklowy o odpowiedniej konstrukcji może tu nawet poprawić pracę silnika. Tłumiki motocyklowe są tu więc najbardziej rozwinięte, by spełnić wymagane normy przy optymalnym przepływie spalin.
W nowoczesnych motocyklach stosowane są dwa podstawowe typy tłumików. W większości jednośladów stosowane są tłumiki motocyklowe refleksyjne. Są one prostsze w budowie i przez to tańsze, ale też bardziej pogarszają osiągi jednośladu. Tam, gdzie ważne są osiągi, stosowane są więc tłumiki motocyklowe absorpcyjne. Oba typu tłumików łączy wpływ ich konstrukcji i stosowanych materiałów na kluczowe parametry jednośladu.
W tłumiku refleksyjnym, spaliny muszą pokonać szereg komór o różnej wielkości. Wielkość danej komory jest dostosowana do tłumienia hałasu o określonej częstotliwości. Takie tłumiki do motocykli nie wymagają skomplikowanych materiałów i ich obróbki. Mogą to być tłumiki stalowe lub z metali lekkich, przez co są tanie i łatwe do wytworzenia. Niestety, wydech do motocykla z takim tłumikiem poważnie ogranicza przepływ spalin. Tłumiki refleksyjne są więc stosowane tam, gdzie osiągi motocykla nie są kwestią pierwszorzędną.
Dla utrzymania osiągów maszyny, sportowe wydechy motocyklowe wykorzystują inną konstrukcję. Absorpcyjne tłumiki do motocykli nie posiadają przegród, ale jedną komorę przelotową obudowaną materiałami absorbującymi hałas. Tłumienie zależy tu od gęstości i położenia danego materiału absorpcyjnego, na przykład wełny stalowej czy waty szklanej. Prócz mniejszego wpływu na przepływ spalin od tłumika refleksyjnego, taki wydech do motocykla także skuteczniej oczyszcza spaliny. Główną wadą tłumika absorpcyjnego jest wysoka cena. Absorpcyjne tłumiki do motocykli muszą być dopracowane konstrukcyjnie i pod kątem materiałów do danego modelu motocykla.
Tłumiki refleksyjne i absorpcyjne to nie jedyne, w jakie może być wyposażony motocykl. Można tu spotkać tłumiki motocyklowe łączące obie te konstrukcje dla mniejszych kosztów produkcji lub lepszych osiągów motocykla. Ze względu na potrzebną zwartość konstrukcji, takie rozwiązanie nie jest jednak popularne. Jeszcze rzadziej stosowane są wydechy motocyklowe z tłumikiem interferencyjnym. Powodem jest potrzeba rozdzielenia układu na kilka dróg o różnych długościach i ponowne ich połączenie przy samym wydechu.
Wydechy motocyklowe są od wewnątrz narażone na wysokie temperatury i brud, a od zewnątrz na uszkodzenia mechaniczne. Wszystkie te czynniki mogą doprowadzić do pęknięć tłumika lub jego komór, a w konsekwencji do niedostatecznego tłumienia hałasu. Podstawowym objawem uszkodzenia tłumika jest przez to zwiększony hałas i huk z tej części wydechu. W niektórych przypadkach tłumik można naprawić. Uszkodzenia mechaniczne są jednak często na tyle poważne, że konieczna będzie wymiana tłumika.
Uszkodzenie tłumika wpływa też na pracę silnika. Uszkodzony wydech motocyklowy utrudni wypływ spalin z cylindra albo też przyśpieszy ten wypływ. Jest to związane z otwarciem zapłonu dolotowego cylindra. Spaliny sprawnie wypływają z cylindra właśnie dzięki temu otwarciu pod koniec fazy wydechu. Otwarcie jest przy tym uzależnione od prędkości, z jaką spaliny płyną przez wydech motocyklowy. Przyśpieszenie tego przepływu spowoduje, że część powietrza lub mieszanki wypłynie razem ze spalinami z cylindra, a to pogorszy pracę jednostki napędowej.
Ze względu na wpływ na osiągi i hałas, tłumiki do motocykli są popularnym obiektem modyfikacji jednośladu. Znaczenie ma też wielkość, masa i położenie tłumika. Lżejsze, inaczej prowadzące spaliny tuningowe tłumiki do motocykli mogą poprawić moc i dynamikę silnika oraz uczynić dźwięk bardziej stylowym dla danego typu motocykla. Przez swoje rozmiary, tłumik motocyklowy ma też niemały wpływ na wygląd motocykla.
Zmiana tłumika musi być wykonana z głową. Podstawą jest dobór tłumika do motocykla, zarówno pod kątem kształtu, jak i wpływu na silnik. Szczególnie w nowszych jednośladach, tuning wymaga zmian także w układzie sterowania silnikiem. Bez nich, tuningowy tłumik motocyklowy przyniesie te same skutki dla pracy silnika co tłumik uszkodzony. Przy braku odpowiedniego doświadczenia i wiedzy, tuning wydechu warto więc powierzyć profesjonalnemu zakładowi.
U nas znajdziesz tłumiki motocyklowe wielu cenionych producentów. Oferujemy standardowe tłumiki do motocykli wielu marek, a także tuningowy wydech do motocykla przygotowany przez marki Dominator czy LeoVince. W naszej ofercie znajdziesz też tłumiki skuterowe Polini i Stage6 oraz stylowe tłumiki motocyklowe chopper. Cechy i parametry danego tłumika znajdziesz klikając na produkt.