Charakterystyka Honda CBR 1000 Fireblade SP ABS
Honda CBR 1000 RR Fireblade to motocykl sportowy z “królewskiej” klasy pojemnościowej, produkowany przez japoński koncern od 2004 roku. Jest następcą kultowego modelu CBR 954 RR Fireblade.
Honda CBR 1000 RR Fireblade została wyposażona w czterocylindrową jednostkę napędową w układzie rzędowym o pojemności skokowej 998 ccm. Chłodzony cieczą czterosuw otrzymał rozrząd DOHC (cztery zawory na cylinder sterowane przez dwa wałki rozrządu), elektroniczny system wtrysku paliwa PGM-DSFI (4 wtryski o 44. mm średnicy gardzieli) oraz sterowany komputerowo cyfrowy zapłon z elektronicznym wyprzedzeniem. Serce Hondy CBR 1000 RR Fireblade generuje moc maksymalną 172 KM i maksymalny moment obrotowy 115 Nm. Przy niskiej masie własnej - na sucho model CBR 1000 RR Fireblade waży tylko 176 kilogramów - taka specyfikacja zapewnia drastyczne przyspieszenia i prędkość maksymalną prawie 280 km/h. Gigantyczną moc na tylne koło przenosi sprawdzony zestaw: klasyczny łańcuch napędowy, mokre sprzęgło wielotarczowe i manualna skrzynia biegów o sześciu przełożeniach. Niska masa, dopracowana jednostka napędowa i nowoczesny układ zasilania zaowocowały niskim zużyciem paliwa. Średnie spalanie na poziomie 6 l/100 kilometrów sprawia, że na zbiorniku paliwa o pojemności 18 litrów Honda dysponuje zasięgiem 300 kilometrów na jednym tankowaniu.
Szkieletem Hondy CBR 1000 Fireblade jest rama grzbietowa i dwustronny wahacz wleczony - oba wykonane z lekkich stopów aluminium. Amortyzację kół powierzono widelcowi teleskopowemu typu Upside-down oraz pojedynczemu amortyzatorowi w systemie Pro-Link. Zarówno przednie, jak i tylne zawieszenie otrzymało regulację napięcia wstępnego sprężyny, odbicia i tłumienia. O bezpieczeństwo użytkowników dba wydajny układ hamulcowy. Przy przednim kole znajdziemy dwie wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm i czterotłoczkowe zaciski hamulcowe, zaś przy tylnym - jedną tarczę o średnicy 220 mm i zacisk jednotłoczkowy.
CBR 1000 RR Fireblade 2008
Honda CBR1000 RR Fireblade produkowana w latach 2008-2011 to druga generacje tej pełnokrwistej serii. Nowa odsłona przeszła gruntowne zmiany, zarówno konstrukcyjne jaki i stylistyczne. Główną różnicę w dizajnie stanowi zupełnie inna przednia owiewka, znacząco odróżniająca te wydanie od poprzednich.
Najpoważniejsze rewolucje zaszły w jednostce napędowej, która otrzymała sprzęgło antyhoppingowe uniemożliwiające blokadę tylnego koła przy ostrej redukcji biegów, a także redukuje efekt hamowania silnikem. Pojemność silnika została nieznacznie zwiększona, jednak moc jednostki wzrosła o 8 KM. Układ hamulcowy otrzymał zaciski typu monoblock, a wydechowy został zmodernizowany. Teraz właściwy tłumik umieszczony jest pod silnikiem, a na końcu układu widnieje krótka końcówka. Motocykl przez wszystkie lata produkcji był oferowany w różnych malowaniach, a także z roku na rok stawał się coraz lżejszy.
zobacz części » CBR 1000 RR Fireblade 2012
W 2012 roku Hondzie CBR100 RR Fireblade wybił dwudzisty rok produkcji. Przez ten okres motocykl był wielokrotnie modernizowany, w międzyczasie dochodząc do punktu gdzie nie poprawia się już błędów, lecz wprowadza ulepszenia. I również w trzeciej generacji modelu zaszło kilka zmian.
Motocykl dostał przednie zawieszenie w układzie Big Piston oraz tylne od Showa, ulepszone oprogramowanie systemu ABS, nowe lekkie felgi i nowoczesny wyświetlacz LCD oraz ulepszony układ wtryskowy. Również wygląd uległ zmianie, głównie za sprawą nowej przedniej owiewki która znacząco poprawiała aerodynamikę pojazdu. Honda CBR1000 RR trzeciej generacji to motocykl o którym możemy śmiało powiedzieć, że ociera się o ideał.
zobacz części »