Hamulce motocyklowe
Honda TRX 680
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
60,71 zł
63,90 zł
Najniższa cena: 63,90 zł
Zestaw naprawczy pompy hamulcowej tył Tourmax MSR-106 - MSR-106
52,53 zł
55,29 zł
Najniższa cena: 55,29 zł
Zestaw uszczelek do zbiorniczka wyrównawczego Tourmax RVD-106 - RVD-106
47,41 zł
49,90 zł
Najniższa cena: 49,90 zł
Zestaw uszczelek do zbiorniczka wyrównawczego Tourmax RVD-103 - RVD-103
62,61 zł
65,90 zł
Najniższa cena: 65,90 zł
Pokrywa zbiorniczka płynu hamulcowego Tourmax RCD-102 - RCD-102
78,60 zł
87,33 zł
Najniższa cena: 87,33 zł
Pasuje na przódKlocki hamulcowe EBC FA 410 TT (2 szt.) - FA410TT
76,52 zł
Automat stopu JMP
32,69 zł
Śruba tarczy hamulcowej M8x24
33,95 zł
35,74 zł
Najniższa cena: 35,74 zł
Króciec tylnej pompy hamulcowej tył Tourmax MCK-102 - MCK-102
102,84 zł
114,27 zł
Najniższa cena: 114,27 zł
Pasuje na tyłKlocki hamulcowe EBC FA 373 R (2 szt.) - FA373R
103,60 zł
109,05 zł
Najniższa cena: 109,05 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 769 SI (2 szt.) - MCB769SI
288,55 zł
320,61 zł
Najniższa cena: 320,61 zł
dostawa 0 złTarcza hamulcowa EBC MD 6217 D stal nierdzewna tył - MD6217D
83,64 zł
88,04 zł
Najniższa cena: 88,04 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 823 SI (2 szt.) - MCB823SI
167,15 zł
Szczęki hamulcowe Moose Utility - M9150
32,56 zł
Śruba tarczy hamulcowej M10x36 OEM
74,58 zł
78,50 zł
Najniższa cena: 78,50 zł
Zestaw naprawczy pompy hamulcowej Tourmax MSR-123 - MSR-123
150,58 zł
158,50 zł
Najniższa cena: 158,50 zł
Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Tourmax BCF-135 - BCF-135
Posiadamy Hamulce motocyklowe do Honda TRX 680
- Honda TRX 680 FA 2007
- Honda TRX 680 FA 2008
- Honda TRX 680 FA 2009
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2010
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2011
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2012
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2014
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2015
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2016
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2017
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2018
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2013
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2019
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2020
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2006
- Honda TRX 680 FGA Fourtrax Rincon 2006
- Honda TRX 680 FGA Fourtrax Rincon 2007
- Honda TRX 680 FGA Fourtrax Rincon 2008
- Honda TRX 680 FGA Fourtrax Rincon 2009
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2022
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2021
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 4WD 2007
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2009
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2008
- Honda TRX 680 FA Fourtrax Rincon 2023
other_motorcycle_models
- Honda TRX 90
- Honda TRX 400
- Honda TRX 520
- Honda TRX 500
- Honda TRX 200
- Honda TRX 350
- Honda TRX 420
- Honda TRX 250
- Honda TRX 450
- Honda TRX 300
- Honda TRX 700
- Honda TRX 650 Fourtrax Rincon
- Honda TRX 125 Fourtrax
- Honda TRX 70
- Honda GL 1500
- Honda CB 300
- Honda CBR 300
- Honda CRF-E 450
- Honda 4RT 301
- Honda 4RT 260
- Honda 4RT 250
- Honda ND 50
- Honda NC 750
- Honda SW-T 600
- Honda SW-T 400
- Honda NH 125
- Honda MB5 50
- Honda CB 125
- Honda CB 450
- Honda RVF 400
- Honda NT 400
- Honda NRX 1800
- Honda PS 250
- Honda XL 125
- Honda XL 50
- Honda NE 50
- Honda NH 80
- Honda PC 800
- Honda CB 150
- Honda NQ 50
- Honda TLM 200
- Honda NS 250
- Honda RS 250
- Honda TLM 220
- Honda TL 125
- Honda SL 100
- Honda SL 125
- Honda NS 50
- Honda NSA 700