Aprilia AF1

Zdjęcie Aprilia motorcyclespecs.co.za

AF1 to małolitrażowy motocykl sportowy zaprojektowany przez markę Aprilia w 1985 roku. Gdy rok później trafił do produkcji imponował mocą 27 KM (wersja z silnikiem o pojemności 125 cm ³) oraz prędkością maksymalną na poziomie 160 km/h. Bliźniaczy model 50 zdobył aprobatę wśród najmłodszych, jednakże użyty silnik Minarelli generował przeciętne osiągi, przez co nie wywarł w dniu premiery aż takiego wrażenia. Nie oznacza to jednak że włoscy producenci mogli spać spokojnie. Z rok na rok ulepszali swoje maszyny, gruntownie przebudowując silniki i redukując masę odpierali atak konkurencji. Cagiva C, Gilera SP, Yamaha TZR oraz Honda NSR nieprzerwanie próbowały zepchnąć Aprilie na boczny tor. Jednak dzięki stale rosnącej mocy, nowoczesnym jak na tamte lata rozwiązaniom technicznym i ponad czasowym dizajnie AF1 ze starcia wyszła obronną ręką, do dziś ciesząc się sporą popularnością na rynku wtórnym.

Aprilia AF1 125 została wyposażona w niezawodne silniki firmy Rotax. Chłodzone cieczą dwusuwowe jednostki napędowe zasilane gaźnikiem Dell’ Orto zostały sprzężone z inteligentnym dozownikiem oleju. Znajdziemy w niej również hydrauliczne zawieszenie, wydajny układ hamulcowy z tarczą na każdej osi oraz dzieloną kanapę z podniesionym miejscem dla pasażera, co jak na tamte czasy było innowacyjnym rozwiązaniem.

Kolejnym atutem AF1 jest stylistyka, łącząca piękny wygląd ze zwiększającą osiągi aerodynamiką. 17 calowa ażurowa felga obłędnie prezentuję się na jednostronnym wahaczu, a dzięki umieszczeniu tylnego hamulca za obręczą czas wymiany opony został skrócony do minimum. Warto również zwrócić uwagę na malowanie. Dla pasjonatów wyścigów motocyklowych zostały stworzone wersje Sintensi Replica oraz Sport Pro (które nawiązywały do wygranych w zawodach Grand Prix) , zaś dla motocyklistów którzy nie chcieli jeździć z reklamami sponsorów torowych zawodników powstała seria Futura. AF1 w czasach swojej świetności pozwolił amatorom zasmakować sportowych wrażeń na miarę torowej jazdy. Donośny ryk wysilonej dwusuwowej jednostki i jej specyficzny zapach zapewne na długo pozostaną w pamięci młodocianych motocyklistów z przełomu lat 80 i 90.

AF1 50


AF1 125

Zdjęcie Aprilia

Aprilia AF1 125 była jedną z najostrzejszych propozycji dla osób, które na przełomie lat 80' i 90' chciały sobie sprawić małolitrażowy motocykl sportowy. Wysilony silnik Rotax'a, dopracowane podwozie i ponadczasowa stylistyka, która nawet dziś, w dobie co raz to bardziej wymyślnych konstrukcji, nadal robi ogromne wrażenie. Co ciekawe, współcześnie model AF1 jest jednym z najtańszych jednośladów z rynku wtórnego, który będzie w stanie przedstawić najmłodszemu pokoleniu dzikość i nieokiełznanie ówcześnie produkowanych "125-tek".


Model AF1 został wyposażony w jednocylindrową jednostkę napędową o pojemności skokowej 124 cm³, której osiągi doskonale radzą sobie z niewielką masą motocykla (ze wszystkimi płynami Aprilia waży niespełna 140 kilogramów). Moc maksymalna 27 KM i maksymalny moment obrotowy 25 Nm gwarantuje dynamiczne przyspieszenie, nieprzewidywalną reakcję na ruch manetki gazu oraz prędkość maksymalną ponad 160 km/h. Chłodzony cieczą dwusuw został połączony z manualną skrzynią biegów o sześciu przełożeniach oraz mokrym, wielotarczowym sprzęgłem, dzięki którym prowadzenie AF1 to nie tylko niezapomniane wrażenia, ale także lekka i intuicyjna eksploatacja. Wyżyłowany singiel ma również swoje ciemne strony. Duża częstotliwość serwisu i kosztowność niektórych podzespołów to jeszcze nic, gdy weźmiemy pod lupę zużycie paliwa. Średnie spalanie oscyluje w granicach 5,5-7 l/100 kilometrów (w cyklu mieszanym), co przy dzisiejszych standardach (nawet wśród dwusuwów) zdaje się być nie do zaakceptowania. Całe szczęście, że AF1 posiada pojemny, 15-litrowy zbiornik paliwa, który da możliwość pokonania około 200 kilometrów na jednym tankowaniu.


Podwozie modelu AF1 zostało stworzone do szybkiej jazdy i dynamicznego pokonywania zakrętów z dużą prędkością, choć w praktyce okazuje się, że równie dobrze radzi sobie w mieście podczas codziennej eksploatacji. Sztywno zestrojone zawieszenie i tarczowy układ hamulcowy zostały osadzone na sztywnej ramie grzbietowej, która podobnie jak jednostronny wahacz o asymetrycznej budowie, została wykonana z lekkich stopów aluminium. Amortyzacją kół zajmuje się masywny widelec teleskopowy typu Upside-down oraz centralna kolumna resorująco-tłumiąca z amortyzatorem hydraulicznym. Wyhamowanie lekkiego pojazdu powierzono dwóm wentylowanym tarczom hamulcowym o średnicy 290 mm i 180 mm (przód/tył) oraz dwu- i jednotłoczkowym zaciskom hydraulicznym (przód/tył). W połączeniu z ażurowymi felgami z lekkich stopów aluminium o niewielkiej masie taki zestaw zapewni precyzyjne prowadzenie i ogromną zwinność niezależnie od prędkości jazdy. 5-ramienne felgi skąpane w czarnym lakierze dodają również zadziornego charakteru, upodabniając AF1 do torowych maszyn z wyścigowego zespołu Aprili.

Aprilia AF1 125 to doskonała propozycja dla osób, które mimo młodego wieku chciałyby poczuć ducha dawnych lat. Co prawda, osiągi oferowane przez nieposkromionego Rotax'a nie wpisują się w obecne wymagania prawa jazdy kategorii A1, to nadal jest to maszyna godna uwagi nieco starszych motocyklistów, którzy posiadając A2 chętnie sprawdzą potencjał ponad 30-letniej jednostki. 



Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe