Hamulce motocyklowe
Honda VT 500
Co warto wiedzieć o użytkowaniu hamulców motocyklowych?
Hamulce w motocyklu są narażone na typowe zużycie i rozmaite uszkodzenia. Z drugiej strony, hamulce możesz też w rozmaity sposób zmodyfikować i zwiększyć ich wytrzymałość lub skuteczność działania. Niektóre prace przeprowadzisz sam z pomocą odpowiednich narzędzi, inne będą wymagały wizyty w specjalistycznym zakładzie. W każdym przypadku warto, byś wiedział, jak użytkować i dbać o hamulce motocyklowe.
Jakie są najczęstsze uszkodzenia hamulców w motocyklu?
Uszkodzenia hamulców motocykla mogą dać o sobie znać głównie na dwa sposoby. W pierwszym hamulce nie reagują na twój nacisk na klamkę lub dźwignię. W drugim hamulce pracują, ale dźwignia stawia ci zdecydowanie większy opór, niż zwykle. Przyczyny takich sytuacji mogą być różne, jednak możesz je podzielić na trzy zasadnicze grupy:
- typowe zużycie
- nagłe uszkodzenia
- zabrudzenie
Uszkodzenia hamulców wskutek typowego zużycia
Ze względu na funkcję i sposób działania, elementy hamulca motocyklowego będą zużywały się wraz z przejeżdżaniem kolejnych kilometrów. W pierwszej kolejności będziesz musiał wymienić klocki lub okładziny szczęk, a po dłuższym czasie także tarcze czy bębny. Zwróć jednak uwagę także na przewody hamulcowe i ich uszczelnienia. Starzenie się materiału może doprowadzić do wypłynięcia płynu hamulcowego i pogorszenia hamowania.
Co jest powodem nagłego uszkodzenia hamulców?
Drugim źródłem problemów są uszkodzenia nagłe. Elementy układu hamulcowego są na nie nieustannie narażone, przez co niezwykle ważna jest ich jakość i poprawny montaż. Ma to znaczenie szczególnie przy mocno wysilonych układach. Tam nagłe uszkodzenie nie musi być skutkiem uderzenia, a po prostu zbyt dużych sił i innych czynników działających na elementy podczas pracy.
Jak duże znaczenie ma czystość układu hamulcowego?
W przypadku hamulców motocyklowych, niebagatelne znaczenie ma też ich czystość. Brud nie tylko utrudni pracę układu, ale wpłynie na równomierne zużycie elementów. W przypadku układu hydraulicznego, jego zabrudzenie utrudni przeniesienie nacisku z dźwigni na układ.
Jak dbać o hamulce w motocyklu?
To, jak utrzymać hamulce motocyklowe w dobrym stanie, zależy przede wszystkim od regularnej kontroli. Dotyczy to zarówno elementów narażonych na zużycie, jak i tych, które uszkodzeniu ulegają nagle. W przypadku działań związanych z hamulcami, najważniejsze to:
- Wymieniaj zużyte elementy zgodnie z zaleceniami producenta lub po zauważeniu wpływu zużycia na skuteczność hamowania
- Regularnie czyść układ specjalnymi preparatami i dbaj o szczelność i czystość układu z płynem hydraulicznym.
- Regularnie sprawdzaj poszczególne części hamulca motocyklowego, by odpowiednio wcześnie zauważyć uszkodzenie i zapobiec większym problemom z hamowaniem pojazdu.
Pamiętaj: brak reakcji na zużycie, uszkodzenia, a nawet zabrudzenie grozi nie tylko pogorszeniem sprawności hamowania, ale i uszkodzeniem całego układu hamulcowego oraz innych związanych z kołem.
Jak poprawić działanie hamulców w motocyklu?
Przy normalnej jeździe, standardowe hamulce w motocyklu powinny ci wystarczyć nawet w nagłej potrzebie. Jeśli jednak to dla ciebie za mało, zwróć uwagę na sposoby na to, jak poprawisz skuteczność hamowania motocykla:
Wymień klocki i tarcze hamulcowe na te lepszej jakości
Oferta pozwala ci wybrać różne typy klocków i tarcz, w tym te o nietypowych materiałach. Niektóre z nich zwiększy skuteczność hamowania motocykla, i to niekoniecznie kosztem ich żywotności
Zainstaluj nowy układ hamulcowy w motocyklu
Kolejnym krokiem jest wymiana całego układu hamulcowego. W tym przypadku otrzymasz nie tylko nowe tarcze i klocki, ale też zmodyfikowane zaciski z większymi tłoczkami.
Zamień typowe przewody hamulcowe na wzmocnione
Czasem przyczyną rzeczy jest nie sam układ hamulcowy, ale to, jak twój nacisk na dźwignię jest przekazywany na koło. Rozwiązaniem są tutaj nietypowe, wzmocnione przewody hamulcowe, dzięki którym lepiej odczujesz działanie hamulca.
Czy można przerobić hamulce bębnowe na tarczowe?
Możliwe, że spotkałeś się już z takim pomysłem. Niestety, motocykle ograniczają tu możliwości. Przy tych większych musiałbyś zmodyfikować wiele układów przy tylnym kole; w mniejszych korzyści byłyby minimalne. Zamiast głowić się nad taką zmianą, lepiej pomyśl jak zadbać o hamulce bębnowe motocykla.
Przy każdej takiej zmianie skonsultuj ją z profesjonalistą, a najlepiej oddają ją w ręce specjalistycznego zakładu. Ten nie tylko wymieni elementy, ale i odpowiednio wyreguluje nowe hamulce, w tym dostosuje ich działanie do innych układów motocykla.
Producent
Promocje
Tylko dostępne
Cena
Sortuj
13,72 zł
14,44 zł
Najniższa cena: 14,44 zł
Odpowietrznik Tourmax do zacisków Nissin M8 x 1,25 mm - BSC-101
17,39 zł
18,31 zł
Najniższa cena: 18,31 zł
Tuleja gumowa do zacisku hamulcowego Tourmax 45133-166-016 - 45133-166-016
55,96 zł
58,90 zł
Najniższa cena: 58,90 zł
Zestaw naprawczy pompy hamulcowej przód Tourmax MSB-101 - MSB-101
81,56 zł
85,85 zł
Najniższa cena: 85,85 zł
Zestaw naprawczy pompy hamulcowej przód Tourmax MSB-108 - MSB-108
60,71 zł
63,90 zł
Najniższa cena: 63,90 zł
Zestaw naprawczy pompy hamulcowej przód Tourmax MSB-102 - MSB-102
97,76 zł
102,90 zł
Najniższa cena: 102,90 zł
Tłoczek zacisku hamulcowego z uszczelniaczami Tourmax CPK-102 - CPK-102
49,31 zł
51,90 zł
Najniższa cena: 51,90 zł
Trzpień zacisku do mocowania klocków Tourmax PPS-915 - PPS-915
398,50 zł
Tarcza hamulcowa NG przód NG109 Honda VT 600 C 88-95 VT 500C 83-86 VT 750C 86-87 - NG109
52,53 zł
55,29 zł
Najniższa cena: 55,29 zł
Zestaw uszczelek do zbiorniczka wyrównawczego Tourmax RVD-106 - RVD-106
33,54 zł
Automat stopu tył JMP
22,15 zł
Automat stopu Emgo - 21060335
31,26 zł
32,90 zł
Najniższa cena: 32,90 zł
Śruba do przewodów hamulcowych TRW Lucas MCH901CM 10X1,25 kolor stalowy chrom - MCH901C
35,17 zł
37,02 zł
Najniższa cena: 37,02 zł
Śruba do przewodów hamulcowych TRW Lucas MCH901SM 10X1,25 kolor czarny - MCH901S
99,66 zł
104,90 zł
Najniższa cena: 104,90 zł
Zestaw naprawczy pompy hamulcowej przód Tourmax MSB-115 - MSB-115
119,23 zł
125,50 zł
Najniższa cena: 125,50 zł
Klocki hamulcowe TRW Lucas MCB 512 SV (2 szt.) - MCB512SV
102,51 zł
107,90 zł
Najniższa cena: 107,90 zł
Zestaw naprawczy zacisku hamulcowego Tourmax BCF-108 - BCF-108
Posiadamy Hamulce motocyklowe do Honda VT 500
- Honda VT 500 C Shadow 1984
- Honda VT 500 E 1984
- Honda VT 500 C Shadow 1983
- Honda VT 500 E 1983
- Honda VT 500 E 1985
- Honda VT 500 E 1986
- Honda VT 500 E 1987
- Honda VT 500 Ascot 1984
- Honda VT 500 C Shadow 1985
- Honda VT 500 C Shadow 1986
- Honda VT 500 C Shadow 2001
- Honda VT 500 C Shadow 2002
- Honda VT 500 C Shadow
- Honda VT 500 C Shadow 2004
- Honda VT 500 C Shadow 2005
- Honda VT 500 C Shadow 2006
- Honda VT 500 C Shadow 2007
- Honda VT 500 C Shadow 2008
- Honda VT 500 C Shadow 2009
- Honda VT 500 C Shadow 2010
- Honda VT 500 C Shadow 2011
- Honda VT 500 C Shadow 2012
- Honda VT 500 C Shadow 2013
- Honda VT 500 C Shadow 2014
- Honda VT 500 C Shadow 2015
- Honda VT 500 C Shadow 2016
- Honda VT 500 C Shadow 2017
- Honda VT 500 C Shadow 2018
- Honda VT 500 C Shadow VLX Deluxe 1993
- Honda VT 500 C Shadow VLX Deluxe 1994
- Honda VT 500 C Shadow VLX Deluxe 1995
- Honda VT 500 C Shadow VLX Deluxe 1996
- Honda VT 500 C Shadow VLX Deluxe 1997
- Honda VT 500 C Shadow VLX Deluxe 1998
- Honda VT 500 C Shadow VLX Deluxe 1999
- Honda VT 500 C Shadow VLX Deluxe 2000
- Honda VT 500 FT Ascot 1983
other_motorcycle_models
- Honda VT 1300
- Honda VT 600
- Honda VT 750
- Honda VT 1100
- Honda VT 700
- Honda VT 800
- Honda VT 250
- Honda VT 125 Shadow
- Honda VT 600 Shadow
- Honda VT 1100 Shadow
- Honda VTR 250
- Honda VTR 1000
- Honda VTX 1800
- Honda VTX 1300
- Honda VFR 800
- Honda CB 400
- Honda GL 1500
- Honda CB 300
- Honda CBR 300
- Honda CRF-E 450
- Honda 4RT 301
- Honda 4RT 260
- Honda 4RT 250
- Honda ND 50
- Honda NC 750
- Honda SW-T 600
- Honda SW-T 400
- Honda NH 125
- Honda MB5 50
- Honda CB 125
- Honda CB 450
- Honda RVF 400
- Honda NT 400
- Honda NRX 1800
- Honda PS 250
- Honda XL 125
- Honda XL 50
- Honda NE 50
- Honda NH 80
- Honda PC 800
- Honda CB 150
- Honda NQ 50
- Honda TLM 200
- Honda NS 250
- Honda RS 250
- Honda TLM 220
- Honda TL 125
- Honda SL 100
- Honda SL 125