Kawasaki ER

ER 500

Pojawienie się modelu ER 500 w ofercie Kawasaki było kwestią czasu. Na fali popularności Suzuki GS 500 i Hondy CB 500 każdy renomowany producent był wręcz zmuszony do posiadania w swojej ofercie choćby jednego konkurencyjnego jednośladu, który przejąłby część licznego grona motocyklistów zakochanych w uniwersalności maszyn klasy UJM.

Nie było wielkim zaskoczeniem, że "golas" od Kawasaki osiągnie duży sukces. W 1996 roku japońscy konstruktorzy z Akashi dysponowali sprawdzoną jednostką napędową (przetestowaną w modelach GPZ 500, KLE 500 i EN 500), do której wystarczyło dobrać odpowiedni, aczkolwiek niezbyt kosztowny, osprzęt i zdać się na pracę rysowników, którzy sprawdzone rozwiązania i prostą konstrukcję oprawiliby w ramy ponadczasowego design'u.

ER 500 zostało wyposażone w dwucylindrowy silnik w układzie rzędowym o pojemności 498 cm³, którego korzeni możemy doszukiwać się w legendarnym GPZ 900. W zależności od rynku, na jaki trafiała "500-setka" niewysilony silnik generował moc od 34 do 50 KM i w najmocniejszej wersji oferował pokaźny moment obrotowy na poziomie 45 Nm. Dzięki sprawdzonym rozwiązaniom niepozorna "maszyneria" bezawaryjnie osiąga przebiegi rzędu 100 tys. kilometrów. W układzie zasilania użyto tradycyjnych gaźników renomowanej marki Keihin, przeniesienie napędu powierzono klasycznemu łańcuchowi typu O-ring, zaś dostarczeniem mocy na tylne koło zajmuje się pośrednio precyzyjna skrzynia o sześciu przełożeniach. Dzięki efektywnemu chłodzeniu cieczą jednostka nie przegrzewa się podczas wzmożonego wysiłku, a ośmiozaworowa głowica z podwójnym wałkiem rozrządu zapewniają cichą i efektywną pracę. Jedną z największych zalet "rzędówki" jest niewielki apetyt na paliwo. Nawet w ruchu miejskim spalanie nie powinno przekroczyć 6 l/100 kilometrów, co przy 17 litrowym zbiorniku paliwa i tak daje prawie 300 kilometrów zasięgu na jednym tankowaniu.

Ogromny sukces na ogólnoświatowym rynku bynajmniej nie wyklucza błędów, jakich Kawasaki dopuściło się podczas projektowania. O ile "miękko" zestrojone zawieszenie nie odbija się drastycznie na prowadzeniu, to tarczowo-bębnowy układ hamulcowy o bardzo słabej skuteczności nie pozwala na pełne wykorzystanie potencjału silnika i realnie obniża poziom bezpieczeństwa. Na przedniej osi znajdziemy pojedynczą tarczę o średnicy 280 mm i pływający, dwutłoczkowy zacisk hydrauliczny, który w pojedynkę nie zapewnia odpowiednio krótkiej drogi hamowania przy dużych prędkościach, na które ER 500 mogłoby sobie pozwolić bez trudu. Wszystkiemu winien jest niewielki hamulec bębnowy na tylnym kole, który przez niewielką średnicę 160 mm nie radzi sobie ze względnie lekkim motocyklem ( ze wszystkimi płynami, w tym 17 litrami paliwa, "pięćsetka" waży niespełna 185 kilogramów). Na przekór narzekaniom użytkowników Kawasaki nigdy nie podjęło się jego usprawnienia, w wyniku czego ER 500 nie jest najodpowiedniejszym wyborem na pierwszy poważny motocykl. Duża moc jednostki napędowej, prędkość maksymalna powyżej 180 km/h i przyspieszenie od 0-100 km/h poniżej 6 sekund to specyfikacja, o której marzy każdy początkujący jeździec. Jednakże bez odpowiedniego wsparcia pozostałych układów wszystko to, połączone z niewielkim doświadczeniem może przynieść katastrofalne skutki.

Jak pokazał czas kilka niedociągnięć nie stłumiło sukcesu ER 500. Elastyczny silnik osadzony w wytrzymałej ramie, ponadczasowa stylistyka, łatwość prowadzenie i niewielki promień skrętu sprawiły, że po małolitrażowe Kawasaki co chwilę sięgali właściciele ośrodków nauki jazdy i osoby , dla których miasto jest nieodłącznym elementem codziennej eksploatacji. Co więcej, dzięki nisko umieszczonej kanapie i optymalnym środku ciężkości nadal jest ulubieńcem kobiet i niższych motocyklistów. W betonowej dżungli niezastąpionym atutem ER 500 będą również zawieszenia.

Mimo, że nie posiadają najmniejszej regulacji to zapewniają optymalne tłumienie nierówności. Na przedzie znajdziemy klasyczny widelec teleskopowy o dość filigranowych lagach, z tyłu zaś dwa elementy resorująco-tłumiące oparte na stalowym wahaczu wleczonym, które dadzą poczucie komfortu w podróży, ale nie pozwolą na ostrzejszą jazdę.

Kawasaki ER 500 to jednoślad całkowicie godny polecenia motocyklistom, którzy czasy szaleńczej jazdy mają już dawno za sobą. Niskie koszty eksploatacji, szeroki wachlarz części zamiennych oraz legendarna wytrzymałość jednostki napędowej to tylko część długiej listy zalet. Gdy dołączymy do tego ergonomiczną pozycję za kierownicę oraz smukłą sylwetkę przyjemność z jazdy wzrośnie do maksymalnego poziomu, bez różnicy czy będzie to daleka wycieczka za miasto czy codzienne dojazdy do pracy.



Darmowa dostawa
darmowa dostawa
przy zakupach powyżej 350 zł
Darmowy zwrot
darmowy zwrot
do 15 dni bez podawania przyczyny
Wygodne raty
wygodne raty
uzyskasz je przez internet
ładuje
Proszę czekać...
tel: 17 247 22 20
Kościuszki 78, Łańcut


Napisz wiadomość Sklep stacjonarnyDane kontaktowe