Smar do łańcucha to substancja wykorzystywana do utrzymania łańcucha w dobrym stanie. Smar do łańcuchów wyraźnie zwiększa żywotność łańcucha i chroni go przed czynnikami zewnętrznymi. Brak lub zła jakość smaru przyśpieszy zużycie łańcucha i narazi na uszkodzenie cały układ przeniesienia napędu motocykla.
Łańcuch napędowy to popularny sposób na przeniesienie napędu motocykla ze skrzyni biegów na tylne koło. Jego prostota, trwałość i niska masa pozwala wykorzystać go w różnych układach, w tym sportowych. Wadą łańcucha jest duża ilość elementów ruchomych względem siebie. Konieczny jest tu więc specjalny smar do łańcuchów. Smar do łańcucha zmniejszy tarcie między elementami, a w konsekwencji wydłuży żywotność łańcucha, zmniejszy temperaturę jego pracy i generowany hałas.
Choć konstrukcja łańcucha jest prosta, nie oznacza to, że przez lata nie uległa modyfikacjom. Dzięki nowym metodom projektowania i wytwarzania, nowoczesne łańcuchy napędowe są lżejsze, bardziej wytrzymałe i odporne na tarcia oraz lepiej rozkładają naprężenia. Te właściwości uzyskamy jednak tylko, jeśli zastosujemy odpowiedni smar do łańcucha motocyklowego.
Zmiany w konstrukcji łańcucha sprawiły też, że smar do łańcucha jest łatwiej rozprowadzany i dłużej pozostaje na trzpieniach. Niemałą rolę odegrały tu uszczelnienia. Uszczelki o-ring, x-ring i ich rozwinięcia pozwoliły zatrzymać smar do łańcuchów w miejscu, w którym będzie on szczególnie potrzebny w trakcie wytężonej pracy przeniesienia napędu. Z drugiej strony, uszczelnienie utrudniło dopływ smaru do tego miejsca. Jeszcze ważniejsze stało się więc okresowe uzupełnianie smaru.
W końcu, rozwojowi uległ sam smar do łańcuchów. Obok coraz skuteczniejszego środka smarnego, pojawiły się w nim substancje pomagające wprowadzić smar do łańcucha i uodpornić go na brud i inne czynniki związane z danym typem motocykla. W przypadku uszczelnień, szczególnie ważne są specjalne rozpuszczalniki. Smar w początkowej formie jest aplikowany jako olej do łańcucha motocyklowego i przenika przez uszczelnienie, a ostateczną postać smaru przyjmuje po odparowaniu rozpuszczalnika.
Smar jest obecnie sprzedawany najczęściej jako olej do łańcucha motocyklowego w sprayu. Taka jego postać ułatwia równomierne, sprawne nanoszenie go na ogniwa łańcucha. Jest on dostępny jako tradycyjny smar mokry lub smar suchy. Różnica tkwi tu w formie, w jakiej smar do łańcuchów utrzymuje się już na ogniwach.
Jako specyficzny olej do łańcucha motocyklowego, mokry smar zapewnia bardzo dobre wnikanie w strukturę łańcucha i smarowanie nawet mocno ukrytych elementów. Z tego względu, jeszcze do niedawna taki smar do łańcucha motocyklowego zdecydowanie górował nad smarem suchym. Olej do łańcuchów nie jest jednak wolny od wad. W tej postaci łatwo wychwytuje i wciąga brud z zewnątrz. Problematyczne jest też jego osiadanie na innych elementach motocykla. O ile smar na feldze czy ubraniu uprzykrza życie użytkownika motocykla, to już jego obecność na oponie czy wahaczu może wpłynąć na komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Ze względu na wady smaru mokrego, wielu użytkowników motocykli wybiera suchy smar do łańcucha. Jako olej do łańcuchów, taki smar jest obecny tylko podczas aplikacji. Po odparowaniu rozpuszczalnika, przyjmuje on formę warstwy ochronnej łańcucha. Początkowo, suchy smar do łańcuchów przegrywał skutecznością ze smarami mokrymi. Przez lata uległo to jednak sporej zmianie i dziś są to konkurencyjne produkty. Wadą suchych smarów są substancje, które mogą być szkodliwe dla układów obecnych blisko łańcucha. Ich osadzenie na czujnikach czy na, coraz częściej spotykanym, układzie ABS grozi zaburzeniem pracy układu związanego z czujnikiem.
Ważną kwestią jest też to, gdzie i jakim motocyklem jeździmy. Standardowy smar do łańcuchów zapewni sprawność i ochronę łańcucha podczas jazdy po drogach utwardzonych nawet przy gorszej pogodzie. W motocyklach sportowych warto postawić na smar do łańcucha bardziej odporny na wysokie temperatury, duże prędkości i ich zmiany. Zwykle są to smary najsilniej przylegające do łańcuchów. Są one też wyraźnie widoczne, by jasno stwierdzić, czy smar należy uzupełnić. W przypadku motocykli terenowych smar do łańcucha motocyklowego musi skutecznie czyścić i chronić łańcuch przed brudem, piaskiem czy pyłem. Dobór jest tu ważny także dlatego, że dla łatwiejszego usuwania nieczystości, łańcuchy nie są wyposażone w uszczelnienia i nie gromadzą smaru.
Bez względu na typ, kluczowe pozostaje poprawne nanoszenie smaru na łańcuch. Należy to robić już po 300 do 500 przejechanych kilometrach i po każdym deszczu. Łańcuch i związane z nim zębatki przednie i tylne wpierw należy umyć specjalnym preparatem. Benzyna czy agresywny, uniwersalny środek do czyszczenia może uszkodzić uszczelnienia i inne elementy łańcucha. Warto też zabezpieczyć oponę czy felgę. Smarować należy każde ogniwo, przede wszystkim jego wewnętrzną część, by smar dobrze osiadł na tulejce. Szczególnie w przypadku smarów suchych, po naniesieniu należy odczekać co najmniej 30 minut, by smar do łańcucha przyjął ostateczną formę.
W kwestii smarowania łańcucha, na rynku można spotkać urządzenia stworzone przez markę Scottoiler, czyli automatyczne dozowniki. Te urządzenia zdejmują obowiązek smarowania łańcucha z użytkownika motocykla i same smarują łańcuch podczas jazdy. Z jednej strony, zwiększa to trwałość układu nawet o 50 procent. Z drugiej, olej przekładniowy używany tu jako olej do łańcuchów nie jest najlepszym środkiem do smarowania łańcucha. Jego cechy grożą też zabrudzeniem łańcucha i innych elementów, i to jeszcze większym, niż w przypadku smarów mokrych
U nas znajdziesz wysokiej jakości smar do łańcucha wytwarzany przez cenionych producentów substancji smarnych. Oferujemy smary mokre i suche smary w różnych dozownikach i do różnych typów motocykli, a także środki do czyszczenia i konserwacji łańcucha. Cechy i parametry smaru znajdziesz klikając na produkt.