Uszczelki pod głowicę kluczowe dla szczelności komory spalania
Uszczelki pod głowicę to elementy, które łączą głowicę z cylindrem lub blokiem silnika. Uszczelka pod głowicę uszczelnia miejsce łączenia między głowicą a blokiem silnika i dostarczenia składników mieszanki spalanej w silniku, samą komorę spalania, a także układ wyprowadzenia spalin z jednostki napędowej. Uszkodzona uszczelka pod głowicę poważnie zaburza pracę silnika motocykla.
Uszczelka pod głowicę niezbędna przy oddzielnej głowicy
Konstrukcja typowego silnika spalinowego wymusza oddzielenie głowicy od cylindra. W efekcie, niezbędne staje się dokładne połączenie tych elementów i ich uszczelnienie. Zadanie uszczelnienia pełni specjalna uszczelka pod głowicą. Przygotowane pod czynniki związane ze spalaniem mieszanki w cylindrze uszczelki pod głowicę należą do najważniejszych uszczelek silnika i wymagają całego szeregu właściwości.
Jak zbudowana jest uszczelka pod głowicą?
Ze względu na swoją funkcję, uszczelki pod głowicą są wykonywane z kilku warstw materiałów. Materiały metalowe, miedziane lub kompozytowe chronią przed uszkodzeniem uszczelki wymuszonym przez ciężkie warunki pracy i kosztowną naprawą głowicy. Sama uszczelka jest też dokładnie dopasowana do danego miejsca instalacji, by wyeliminować ryzyko nieszczelności skomplikowanego układu kanałów już na poziomie montażu.
Uszczelki pod głowicę narażone na ciśnienie i temperaturę
Głównymi czynnikami, na które narażone są uszczelki pod głowicę, są ciśnienie i temperatura. Zamykająca przestrzeń spalania mieszanki uszczelka głowicy silnika musi oprzeć się dużym i gwałtownym, zmiennym siłom i bardzo wysokim temperaturom spalania mieszanki, przez co ryzyko uszkodzenia uszczelki pod głowicą jest względnie duże. Uszczelka pod głowicą ma przez to złożoną konstrukcję z pierścieniem uszczelniającym sam cylinder. Niskiej jakości uszczelka pod głowicę szybko uległaby tu zużyciu i doprowadziła do wyprowadzenia mieszanki, spalin i ciepła poza układ.
Uszczelka pod głowicę dla chłodzenia i smarowania
Obok uszczelnienia komory spalania, uszczelki pod głowicę uszczelniają też kanały, którymi płyną substancje smarujące i chłodzące silnik. Uszczelka pod głowicę nie dopuszcza do ich zmieszania i wypływu poza układ. Z tych powodów, jeszcze ważniejsza staje się jakość uszczelki pod głowicę. Uszkodzona naraża silnik nie tylko na problemy ze spalaniem, ale też wpływa na poziom oleju czy płynu chłodniczego, wywołując zatarcie i przegrzanie silnika.
Rozmaite objawy uszkodzonej uszczelki pod głowicę
Typowymi objawem uszkodzenia lub zużycia uszczelki pod głowicę jest wyciek płynu w miejscu styku głowicy z cylindrem. Już tutaj skutkiem jest nierównomierna praca silnika, a także hałas. Nierzadko jednak, uszkodzenie uszczelki ma miejsce w wewnętrznej części. Zniszczenia uszczelki powodują zaburzenia pracy silnika, w tym układzie smarowania i układzie chłodzenia. Uszkodzona uszczelka grozi szczególnie przepływem oleju silnikowego do układu chłodzenia. Częstym objawem jest tu też wyciek płynów do układu wydechowego i biały dym wydobywający się z rur.
Uszkodzona i zużyta uszczelka pod głowicą wymaga wymiany
Na te objawy warto szybko reagować i sprawdzić ich źródło, a w przypadku wyeliminowania innych przyczyn, wymienić uszczelkę. Choć wymiana uszczelki nie jest łatwa i często wymaga szerszych działań przy silniku. Naprawa uszczelki wymaga nie tylko wymiany uszczelki, ale też wymusza płukanie kanalików wodnych, planowanie głowicy i kontrolę gniazd zaworowych.
warto to zrobić jak najszybciej. Inaczej, długotrwała jazda z wykorzystaniem uszkodzonej uszczelki pod głowicą doprowadzi do poważnych awarii w układzie napędowym i wydechowym.
Wytrzymałe, wysokiej jakości uszczelki pod głowicę w Gmoto.pl
U nas znajdziesz uszczelki pod głowicę przygotowane do użycia w wielu modelach motocykli i skuterów. Oferujemy proste uszczelki stosowane w motocyklach historycznych i skuterach oraz bardziej rozbudowane uszczelki wykorzystywane w skomplikowanych jednostkach napędowych. Cechy i parametry danej uszczelki są dostępne po kliknięciu na produkt.