BMW początkowo było firmą produkującą silniki lotnicze. Po I wojnie światowej na mocy Traktatu wersalskiego, czyli układu pokojowego kończącego wojnę, zmuszono firmę do zaprzestania produkcji samolotów, ponieważ wiązało się to z niemieckim lotnictwem wojskowym. Dodatkowo zażądano zniszczenia lub oddania wszystkiego, czego do tej pory udało się wyprodukować.
Pomimo faktu, jakim była zaawansowana technologia produktów BMW, nie mogły one zapewnić zysku finansowego na bardzo konkurencyjnym rynku. Zaczęto szukać wyjścia z sytuacji i tym sposobem BMW zajęło się wytwarzaniem silników przemysłowych i hamulców.
Pierwszy motocykl został wyprodukowany w 1923 roku i nosił nazwę R32. BMW R32 posiadał silnik o pojemności 486 cc i mocy 8.5 hp i osiągał prędkość wynoszącą 100 km/h. Motocykl został zaprezentowany na targach motoryzacyjnych w Berlinie i od razu przypadł do gustu zarówno ekspertom, jak i klientom. Magazyn „Der Motorwagen” pisał: „W końcu w punkcie kulminacyjnym wystawy, nowy motocykl BMW (494 cm?) z cylindrami ustawionymi poprzecznie do kierunku jazdy. Pomimo swojej młodzieńczości jest nadzwyczaj szybkim i udanym motocyklem”.
Jego twórcy Max Friz i Martin Stolle opracowali szkic motocyklu zaledwie w pięć tygodni. Do tej pory w produkcji współczesnych motocykli używa się cech konstrukcyjnych R32, a jest to między innymi silnik typu bokser, który napędza tylne koło poprzez wał kardana.
W następnych latach powstały modele R39, R2 (ciekawostką jest, że można było prowadzić ten model, nie posiadając żadnych kompetencji), R4, R3, R12 i R17.
Podczas II wojny światowej powstał model R75, przystosowany do jeździe po piasku, dzięki czemu zyskał przydomek BMW Sahara.
Obecnie produkcja motocykli odbywa się pod marką BMW Motorrad. Roczna produkcja przekracza 100 tys. egzemplarzy, a od roku 1967, wszystkie motocykle produkowane są tylko i wyłącznie w Berlinie.
Idąc za przykładem oznaczeń samochodów osobowych, BMW wprowadziło ujednolicone nazewnictwo również dla jednośladów. Modele podzielone są na tak zwane serie produkcyjne. Nazwa serii wyznacza rodzaj silnika, a także podana jest jego przybliżona pojemność i funkcja modelu. Przykładowo R 1200 GS, to motocykl o silniku typu bokser, a jego pojemność wynosi 1200 cm3, zaś skrót GS oznacza model enduro.
Motocykle BMW Motorrad biorą udział w Rajdzie Dakar, który zdobyły sześć razy, a także w World Superbike Championship.
Poniżej znajduje się lista modeli BMW do których posiadamy części motocyklowe w swojej ofercie.
Gdy w 2000 roku, po raz pierwszy w swojej historii, BMW zabrało się za segment skuterów końcowy efekt ich pracy był lekko mówiąc kontrowersyjny. Wehikuł o nazwie C1 zaprojektowany przez włoskich projektantów z Bertone budził mieszane uczucia, takiego połączenia współczesny świat motocyklowy jeszcze nie wiedział. Jednoosobowa maszyna posiadała twardy dach, wycieraczkę przedniej szyby oraz spryskiwacze. Skonstruowany został w taki sposób, aby zapewniać jak najwyższy poziom bezpieczeństwa. Seryjnie montowany układ ABS i system zapobiegający nurkowaniu podczas hamowania, a także jednopunktowe pasy bezpieczeństwa zapewne napawały jeźdźca spokojem. W niektórych państwach, np. w Niemczech i Hiszpanii, kierowcy C1 byli zwolnieni z obowiązku używania kasku podczas jazdy. Jako napęd zastosowano czterosuwowe silniki austriackiej marki Rotax o dwóch pojemnościach: 125 i 180 cm ³, zapewniające zadowalającą dynamikę. Niestety model nie przyjął się na rynku i po 3 latach od premiery zakończono jego produkcje.
W 2012 roku Bawarczycy postanowili przeprowadzić drugie natarcie, tym razem z o wiele lepszym skutkiem. Zaprezentowane na targach EICMA maxi skutery wywołały spore poruszenie wśród odwiedzających. Zachwyciły dynamiczną stylistyką oraz mocnymi jednostkami napędowymi o pojemności 650 cm ³. Tym razem zrezygnowano z austriackiego Rotaxa na rzecz tańszego silnika produkcji tajwańskiego Kymco. Wersja C600 Sport to miejski sportowiec na którym jeździec przyjmuję nieco pochyloną pozycję, cechuję się smuklejszą sylwetką oraz niższą szybą. Model C650 GT to zaś pełnoprawny długodystansowiec. Jego muskularne kształty, wysoka szyba i obszerna kanapa zachęcają do wyjazdu za miasto, najlepiej takie w sąsiednim kraju. Zza szerokiej kierownicy wyglądają niezwykle rozbudowane zegary o zatrważającej ilości informacji.
Mimo iż BMW serii C ma wielu rywali, coraz lepiej zadamawia się na europejskim i amerykańskim rynku. Coraz to nowe modyfikacje i usprawnienia świadczą o tym że Niemcy nie mają zamiaru rezygnować ze swoich maxi skuterów równie szybko jak za pierwszym razem. Kolejnym przejawem nieustającej walki o segment jest także najnowszy model Evolution, będący elektryczną wersją wersji 650 GT. Zmodernizowana wersja na rok 2018 posiada oszałamiający zasięg 160 kilometrów, przy jednoczesnym czasie ładowania skróconym do nieco ponad 4 godzin. Jest to zapewne nietypowa propozycja dla posiadaczy prawa jazdy kat. A2, generuje ustawowe 35 kW i rozpędza się do 130 km/h. Jeśli chcesz zadbać o naszą planetę jednocześnie zadając szyku na mieście lub w ciszy kontemplować uroki krajobrazu Evolution stanowi dla Ciebie idealny wybór.
Wypuszczony w 1993 roku pierwszy model z serii F był odpowiedzią na turystyczne enduro konkurencji, takie jak Yamaha XTZ 660 Tenere, Aprilia Pegaso 650 czy Honda XL650V Transalp. Produkowany we Włoszech, a zaprojektowany w Niemczech jednoślad gwarantował jakość wykonania oraz trwałość godną bawarskich konstruktorów. Prosty jednocylindrowy silnik o pojemności 652 cm ³ generował moc 48 KM, która pozwalała na rozpędzenie ważącego ponad 190 kilogramów turystyka do 165 km/h.
Dopracowana budowa oraz sympatia motocyklistów spowodowała wprowadzenie pierwszych zmian dopiero w 2000 roku. Następna generacja GS-ów otrzymała układ hamulcowy z systemem ABS, elektronicznie sterowany wtrysk paliwa oraz układ wydechowy z katalizatorem. Ponadto tuleja cylindra została pokryta niezwykle twardą powłoką Nicasil, a w późniejszych latach zastosowano dwie świece zapłonowe, co znacznie zmniejszyło emisję spalin i zużycie paliwa. Motocykl otrzymał także nowe nadwozie zaprojektowane przez Davida Robba, które cechowało się kilkoma innowacjami. Zbiornik paliwa został umieszczony pod kanapą kierowy, co skutecznie obniżyło środek ciężkości w efekcie poprawiając jakość prowadzenia, a w typowym dla baku miejscu zamontowano atrapę, pod którą znalazł się m.in. akumulator.
Trzecia generacja serii F to modele 650 i 800, które wbrew mylącej nazwie posiadają jednostki o tej samej pojemności skokowej. Różnią się natomiast przeznaczaniem. "650-tka" to jednoślad lepiej sprawdzający się na asfalcie. Dzięki niżej umieszczonej kanapie, mniejszej masie oraz mocy świetnie sprawdzi się rękach mniej doświadczonych motocyklistów. Będzie także idealnym środkiem codziennego transportu, choć to nie znaczy, że podróżowanie jest mu obce. Wersja 800 to z kolei rasowe turystyczne enduro osadzone na szprychowych kołach w rozmiarze 21 i 17 cali, obutych w dual-sportowe opony. Wyższa szyba, inna charakterystyka zawieszenia oraz duża moc czynią zeń idealnego towarzysza długodystansowych wypraw po nieutwardzonych szlakach.
Miłośnicy bawarskiej marki doczekali się kilku specjalnych wersji swoich ulubionych "turystyków". Między innymi modelu Trophy (posiadającego powiększony do 24 litrów zbiornik paliwa, aluminiową osłonę pod silnikiem oraz obszerne handbary) oraz jubileuszowej wersji z podgrzewanymi manetkami, przyciemnianą szybą oraz magnezowymi felgami. W 2012 roku model F 700 GS wyparł przestarzałego GS-a 650, kończąc 19. letnią historię jednej z najbardziej popularnych i niezawodnych maszyn do uprawiania dalekiej turystyki.